Ældre Sagen mangler IT-kyndige besøgsvenner

Der er stort behov for IT-hjælp blandt ældre borgere, og Ældre Sagens eftertragtede IT-besøgsvenner kan ikke nå at hjælpe alle

Der stilles stadig større krav til borgernes IT-færdigheder, i takt med at flere og flere områder bliver digitaliseret. Mange ældre mennesker vil gerne bruge de digitale værktøjer, men synes, det er vanskeligt at komme i gang. Derfor stiller Ældre Sagen i Rudersdal IT-besøgsvenner til rådighed, og interessen for at få besøg af dem er så stor, at de ikke kan følge med efterspørgslen.

Det fremgår af en pressemeddelelse.

“Vi hører tit ældre sige, at de har fået en mobiltelefon eller iPad af deres børn, men at de ikke kan finde ud af at bruge den, og at børnene har så travlt, at de helst ikke vil forstyrre dem. Der kan de frivillige IT-besøgsvenner hjælpe, men vi har hårdt brug for flere, for der er rigtig mange, der venter på vores hjælp,” siger Birgit Røjgaard, leder af IT-besøgsvennerne.

Undervisning i eget hjem

En IT-besøgsven underviser den ældre i en periode på op til to måneder. Undervisningen foregår i den ældres hjem. Antallet af besøg aftales mellem de to, men ligger typisk på et besøg om ugen. Besøgsvennen underviser i den mest basale brug af mobiltelefon, iPad og computer. Der kan eksempelvis være tale om at lære at skrive e-mails, bruge Facebook og søge oplysninger på Google. Det skulle gerne give den ældre mod på at klare sig på egen hånd.

“At være IT-besøgsven er meget givende for den, der yder hjælpen, og en fantastisk gave til den ældre,” siger Birgit Røjgaard og opfordrer folk, der har mod på opgaven, til at kontakte Ældre Sagen i Rudersdal.

adk

Publiceret 13 February 2018 10:00

Rudersdal Avis nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag Rudersdal Avis
SENESTE TV