Elever i fiktivt FN-univers:

“Det er ikke bare leg. Alle går virkelig op i det”

Flere af deltagerne i BIGMUN-konferencen på Birkerød Gymnasium fortæller, at det midlertidige internationale univers er ét stort læringslokale, hvor alle deltagere dedikerer sig fuldt ud i arbejdet

Af
Anne Dahl Kristensen

Onsdag i sidste uge ringede klokken ind til international konference på Birkerød Gymnasium.

Siden 2010 har skolen nemlig hvert år afholdt den såkaldte BIGMUN-konference, hvor elever fra hele verden indtager den nordsjællandske skole med det formål at debattere og diskutere verdens største udfordringer.

Konferencen skal forestille at være en efterligning af FN, og derfor er alle de deltagene elever også klædt i jakkesæt, nederdele og skjorter, som den officielle dresscode foreskriver.

I den mundering indtager eleverne rollerne som ambassadører og diplomater for at diskutere en række storpolitiske emner under overskriften 'Visions for 2050'.

Eleverne skal blandt andet forholde sig til, hvilken rolle den teknologiske udvikling spiller i globaliseringen, og hvilket ansvar man som individ har for at være med til at skabe en bedre verden.

Personligt udfordrende

Men udover at sætte internationale udfordringer på dagsordenen, spiller BIGMUN også en stor rolle i de unges personlige udvikling. Det fortæller en af eleverne.

“Jeg har aldrig haft en lederrolle før, så det er en stor personlig opgave, at jeg pludselig har ansvaret for 30 mennesker,” fortæller Josefine Bjerre Lyndgaard, der under konferencen har fået jobbet som "head of press".

Dermed står hun i front for de 30 journalister, der skal dække begivenhederne igennem de i alt fem konferencedage på Birkerød Gymnasium.

“Jeg er faktisk lidt genert, og jeg bryder mig ikke om at tale offentlig foran andre. Samtidig er jeg et ordensmenneske, der godt kan lide, at tingene er i orden, og som ikke bryder sig om at skælde folk ud. Så det er helt sikkert en rigtig sund opgave for mig at afprøve lederrollen. Og undervejs har jeg jo fundet ud af, at jeg godt kan magte den form for ansvar. Jeg kan godt finde ud af at organisere og lede folk. Det har været meget lærerigt,” fortæller hun.

Josefine Bjerre Lyndgaard (head od press) og Oliver Gine (head of social media) er begge begejstret for at deltage i BIGMUN, og de tager en masse lærerige erfaringer med derfra. Foto: Anne Dahl Kristensen

Josefine Bjerre Lyndgaard (head od press) og Oliver Gine (head of social media) er begge begejstret for at deltage i BIGMUN, og de tager en masse lærerige erfaringer med derfra. Foto: Anne Dahl Kristensen

Et seriøst mind-set

Det er eleverne selv, der har arrangeret og afholdt konferencen, og arbejdet med dette blev påbegyndt for et år siden. Det har krævet hårdt arbejde, og eleverne har brugt mange timer på projektet hver uge. Men det gør de gerne.

“Det har her under selve konferencen været et fuldtidsarbejde, for man fordyber sig virkelig i arbejdet. Men jeg har ikke haft noget imod at sidde her fra kl. 9-17 hver dag og arbejde videre derhjemme, for det er kreativt på så mange plan, og det er noget helt andet end at gå i skole til hverdag,” fortæller Oliver Giner, der har haft rollen som "Head of social media".

Engagementet er da heller ikke til at tage fejl af, når man går en tur på gangene i løbet af BIGMUN-konferencen.

“Alle der deltager i BIGMUN, går virkelig op i det. Her hersker et helt andet mind-set, hvor det er okay at gå virkelig meget op i tingene, som der ellers ikke er til hverdag,” fortæller Mikkel Kenneth Elk, der har rollen som generalsekretær eller 'Secretary-General', som det officielt hedder.

I løbet af BIGMUN-konferencen har eleverne i presseafdelingen hver dag sendt en avis på gaden. Dagens udgave nærstuderes her i salgsboden. Foto: Anne Dahl Kristensen

I løbet af BIGMUN-konferencen har eleverne i presseafdelingen hver dag sendt en avis på gaden. Dagens udgave nærstuderes her i salgsboden. Foto: Anne Dahl Kristensen

Nye venner

I alt 350 elever fra mange af verdens afkroge har deltaget i dette års udgave af BIGMUN, og netop det internationale aspekt er afgørende.

“En af de vigtigste ting, vi lærer, er at løse opgaver sammen. Og når elever fra så mange nationer deltager, får man et helt andet internationalt perspektiv. Jeg har i hvert fald fået en helt ny indsigt i andre kulturer, og samtidig lærer man at debattere og får en masse viden om organisationsopbygning,” fortæller Mikkel Kenneth Elk.

Alle de udenlandske elever har været bosat hos værtsfamilier under deres besøg i Birkerød, og der knyttes selvsagt en del nye venskaber på tværs af landegrænser under opholdet.

Det kommer også de unge til gavn senere, når mange af dem rejser ud i verden efter gymnasietiden.

Et par eksempler på de emner, som eleverne har diskuteret i løbet af ugen er hvilke store problemer verden går i møde, og hvilke løsninger, man kan finde på dem. Det gælder eksempelvis automatisering af arbejdskraft og global opvarmning.

null

Publiceret 27 February 2018 11:00

Rudersdal Avis nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag Rudersdal Avis
SENESTE TV

Operacafé på Mariehøj

musik Rudersdals eget operakompagni er på hjemmebane, når de kommer til Kulturcenter Mariehøj. Det gør de søndag 29. april og søndag 6. maj. Begge dage er det klokken 15, hvor der også serveres kaffe og kage i caféen på Kulturcenter Mariehøj. Operakompagniet hedder Opera Nordsjælland og i efteråret ’17 opførte kompagniet tre opførelser af operaen Cavalleria Rusticana i blandt andet Sorgenfri Kirke, men nu er de tilbage på hjemmebanen. Koret består af amatører fra hele Nordsjælland, og desuden medvirker to unge fremadstormende solister, hovedrolleindehavere fra Cavalleria Rusticana, sopranen Simone Sand Victor og tenoren Andreas Bigom. Musikken består af klip fra populære operaer, operetter og musicals, der er kædet sammen af Opera Nordsjællands faste instruktør Kirsten Schultz Hansen. Kostumerne står Marianne Martins for, og ved flyglet sidder Laurits Dragsted, og for den musikalske ledelse står Opera Nordsjællands korsyngemester Paul Frederiksen. Billetter købes på Billetto.dk.

Marked for kunst og håndværk

markedsdag For andet år i træk åbnes dørene for Vedbæk Design og Kunsthåndværkermarked. “Kom og nyd et par hyggelige timer i vores lyse lokaler, hvor lækkert design og godt håndværk er gået sammen i skøn forening. Mød designeren og kunsthåndværkeren og få historierne bag produkterne,” skriver Følsgaard Design, der er arrangør af markedet, der løber af stablen 5. og 6. maj fra 10 til 16. På markedet er der cirka 20 stande, men der er arbejdet hårdt på, at diversiteten er så høj som mulig. Man kan se smykker, børnetøj, keramik, pyjamaser og anden form for tekstildesign. Der vil også være muligt at se glaskunst, træ-skulpturer og smage på forskellige former for kaffe. Det koster 10 kroner at komme ind - børn under 12 år er gratis. Hvis man tager et billede af denne artikel og viser den i indgangen kommer man gratis ind. Markedet finder sted på Vedbæk Stationsvej 18.

Længere vej til valgfag

Folkeskolen Forleden holdt Børne- og Skoleudvalget møde, og her var det kommende skoleårs valgfag på dagsordenen. På mødet principgodkendte man, at der mellem skolerne udarbejdes en valgfagsmodel, samt at der i de tre skoledistrikter undersøges, hvilke muligheder der er for et samlet fælles valgfagsudbud. “Vi har i de senere år motiveret skolerne til at samarbejde om valgfag for at få et bredere udbud af valgfag. En to-sporet skole kan på en given årgang typisk ikke magte mere end to-tre valgfag,” siger udvalgets fungerende formand Jens Darket (V). I indeværende skoleår har der været samarbejde mellem Ny Holte Skole og Dronninggårdskolen samt mellem Trørødskolen og Vedbæk Skole, men fremover skal alle skoler indgå i samarbejder i de tre nyetablerede skoledistrikter. Det betyder, at eleverne selv skal transportere sig frem og tilbage mellem skolerne, hvis de vil have lov at vælge mellem alle udvalgte valgfag. “Det, at eleverne selv skal transportere sig, er helt uproblematisk. Der er maksimal tre kilometer mellem de skoler, som samarbejder,” siger Jens Darket. Fortsættes side 2 Der bliver ingen fælles kørsel eller service fra skolens side, hvis man vil gå til valgfag på en naboskole. “Eleverne forventes at transportere sig selv på gåben eller på cykel. De er naturligvis også velkommen til at benytte bus, men derved opnår de ikke den samme fysiske udfoldelse og de fordele det giver i forhold til øget læringsparathed. Vi forventer egentlig, at eleverne på sigt kan transportere sig indenfor hele det skoledistrikt de er tilknyttet,” uddyber formanden. Sikker skolevej Susanne Fris er skolebestyrelsesformand på Bistrupskolen. Hun kender ikke til forslaget og det er ikke noget, der er drøftet i skolebestyrelsen. Susanne Fris mener, der kan være problemer, hvis børnene skal hen på andre skoler end deres egen for at tage et valgfag. “Jeg har ikke set forslaget fra Børne- og Skoleudvalget, og vi har på Bistrupskolen ikke diskuteret det som et emne på vores dagsorden, men vi har da talt lidt løst om det. Da vi ikke har haft det oppe som et emne, kan jeg ikke udtale mig på bestyrelsens vegne, om vi synes det er en god ide eller ej, men personligt, ser jeg et problem i, at eleverne skal transportere sig selv rundt, uden voksenopsyn. Det kommer selvfølgelig an på elevernes alder, og på afstanden. Er det de ældste elever, og det kun er til en naboskole - og der er en sikker vej dertil, vil det for mig personligt være ok, med et enkelt fag om ugen, i en ydertime for eksempel,” siger hun. På Trørødskolen er Charlotte Koch Hess formand. Hun er ikke så skeptisk som sin kollega Susanne Fris. “I sparetider er man nødt til at lave fyldte valgfagshold. Derfor tænker jeg, at det er en god idé, at vi på Trørødskolen tilbyder valghold i samarbejde med de øvrige skoler i vores nærområde. På den måde bliver udbuddet større og af højere kvalitet. Og i valgfag skal der være mulighed for at vælge efter interesse,” siger hun. At eleverne må op på cyklen eller ind i bussen bekymrer ikke hende. “Det ser jeg ikke som en stor udfordring. Det er jo noget, de vælger efter interesse og så er eleverne jo motiverede for det. Det er jo ikke små børn, vi taler om, men elever i 7.-9. Klasse. Og synes man, det er et problem, så er der jo en mulighed for at vælge et valgfag på sin egen skole,” siger hun. Skoleleder: Helt fint Skoleleder Søren Wadt fra Ny Holte skole har også kun godt at sige om forslaget. Han - og kommunens andre skoleledere har sammen med forvaltningen udarbejdet forslaget. “Skolelederne har været en del af en arbejdsgruppe, der har set på mulighederne for øget samarbejde i distrikterne. Vi er herefter blevet præsenteret for forventningen om samarbejde. Derefter har vi selv sat gang i samarbejdet på tværs af Kongevejen,” siger han om samrbejdet mellem skolerne i hans distrikt. Søren Wadt er ikke bekymret for at hans elever skal blive udsat for farer i trafikken. Afstandene i hans distrikt er ikke større end eleverne kan klare det. “Vi taler om elever fra 7. – 9. klasse og i den aldersgruppe forventer vi, at de kan færdes sikkert i trafikken. I vores tilfælde er det jo i øvrigt virkelig kort afstand og en helt sikker vej. De afstande vi har i vores distrikt er i min optik ikke større end eleverne fint kan transportere sig selv. Forslaget blev fremlagt for kommunalbestyrelsen onsdag aften, som derved tager stilling til sagen. Her er de nye valgfag Skolerne har indsendt ønsker om at få godkendt valgfag og fagene byder på meget vid variation. Der er noget for enhver smag. De valgfag der blev fremlagt er: Ÿ Robotteknologi og lego Ÿ Brætspil Ÿ Orientering og journalistik Ÿ Samtidskunst – laboratorium Ÿ Litterær salon Ÿ Innovation og bæredygtighed Ÿ Kodning, E-sport og it Ÿ Samfundsfag og demokrati Ÿ Økonomi Ÿ Bridge Ÿ Internationalisering Ÿ Friluftsliv Ÿ International politik og finans Ÿ Boost @Fakta Brod Weekend3:Fra skoleåret 2014/15 blev valgfag fremrykket til 7. klasse og gjort obligatorisk for eleverne med et årligt vejledende timetal på 60 timer.

Elev:

Større afstande giver udfordringer

Valgfag De voksne i skolebestyrelser, politikere og på skolelederkontorerne synes den nye idé med flere valgfag spredt på flere skoler er en god idé. Men hvad synes eleverne? Vi har spurgt elevrådsformanden på Vedbæk Skole, Eva Morell Sonne, om hendes syn på forslaget. Hvad synes I om at skulle hen på en anden skole for at have valgfag? Det er meget vigtigt for mig at kommunikationen mellem skolerne er i orden. Det kan blandt andet være i tilfælde af aflysning eller anderledes mødetider. Vil I vælge efter hvor langt der er, eller efter hvad der interesserer jer? Hvis der er et valgfag, der rammer plet ud fra mine interesser, vil jeg selvfølgelig vælge det ud fra min interesse. Hvis der derimod ikke er noget, der rammer lige i øjet, vil jeg vælge ud fra afstanden og ud fra mine klassekammeraters valg. Er det med valgfag noget, I har talt om i elevrådet? Vi har selv haft valgfagsordningen i år fra 7.-9. klasse, og den ordning har på flere måder ikke fungeret optimalt.