Elever i fiktivt FN-univers:

“Det er ikke bare leg. Alle går virkelig op i det”

Flere af deltagerne i BIGMUN-konferencen på Birkerød Gymnasium fortæller, at det midlertidige internationale univers er ét stort læringslokale, hvor alle deltagere dedikerer sig fuldt ud i arbejdet

Af
Anne Dahl Kristensen

Onsdag i sidste uge ringede klokken ind til international konference på Birkerød Gymnasium.

Siden 2010 har skolen nemlig hvert år afholdt den såkaldte BIGMUN-konference, hvor elever fra hele verden indtager den nordsjællandske skole med det formål at debattere og diskutere verdens største udfordringer.

Konferencen skal forestille at være en efterligning af FN, og derfor er alle de deltagene elever også klædt i jakkesæt, nederdele og skjorter, som den officielle dresscode foreskriver.

I den mundering indtager eleverne rollerne som ambassadører og diplomater for at diskutere en række storpolitiske emner under overskriften 'Visions for 2050'.

Eleverne skal blandt andet forholde sig til, hvilken rolle den teknologiske udvikling spiller i globaliseringen, og hvilket ansvar man som individ har for at være med til at skabe en bedre verden.

Personligt udfordrende

Men udover at sætte internationale udfordringer på dagsordenen, spiller BIGMUN også en stor rolle i de unges personlige udvikling. Det fortæller en af eleverne.

“Jeg har aldrig haft en lederrolle før, så det er en stor personlig opgave, at jeg pludselig har ansvaret for 30 mennesker,” fortæller Josefine Bjerre Lyndgaard, der under konferencen har fået jobbet som "head of press".

Dermed står hun i front for de 30 journalister, der skal dække begivenhederne igennem de i alt fem konferencedage på Birkerød Gymnasium.

“Jeg er faktisk lidt genert, og jeg bryder mig ikke om at tale offentlig foran andre. Samtidig er jeg et ordensmenneske, der godt kan lide, at tingene er i orden, og som ikke bryder sig om at skælde folk ud. Så det er helt sikkert en rigtig sund opgave for mig at afprøve lederrollen. Og undervejs har jeg jo fundet ud af, at jeg godt kan magte den form for ansvar. Jeg kan godt finde ud af at organisere og lede folk. Det har været meget lærerigt,” fortæller hun.

Josefine Bjerre Lyndgaard (head od press) og Oliver Gine (head of social media) er begge begejstret for at deltage i BIGMUN, og de tager en masse lærerige erfaringer med derfra. Foto: Anne Dahl Kristensen

Josefine Bjerre Lyndgaard (head od press) og Oliver Gine (head of social media) er begge begejstret for at deltage i BIGMUN, og de tager en masse lærerige erfaringer med derfra. Foto: Anne Dahl Kristensen

Et seriøst mind-set

Det er eleverne selv, der har arrangeret og afholdt konferencen, og arbejdet med dette blev påbegyndt for et år siden. Det har krævet hårdt arbejde, og eleverne har brugt mange timer på projektet hver uge. Men det gør de gerne.

“Det har her under selve konferencen været et fuldtidsarbejde, for man fordyber sig virkelig i arbejdet. Men jeg har ikke haft noget imod at sidde her fra kl. 9-17 hver dag og arbejde videre derhjemme, for det er kreativt på så mange plan, og det er noget helt andet end at gå i skole til hverdag,” fortæller Oliver Giner, der har haft rollen som "Head of social media".

Engagementet er da heller ikke til at tage fejl af, når man går en tur på gangene i løbet af BIGMUN-konferencen.

“Alle der deltager i BIGMUN, går virkelig op i det. Her hersker et helt andet mind-set, hvor det er okay at gå virkelig meget op i tingene, som der ellers ikke er til hverdag,” fortæller Mikkel Kenneth Elk, der har rollen som generalsekretær eller 'Secretary-General', som det officielt hedder.

I løbet af BIGMUN-konferencen har eleverne i presseafdelingen hver dag sendt en avis på gaden. Dagens udgave nærstuderes her i salgsboden. Foto: Anne Dahl Kristensen

I løbet af BIGMUN-konferencen har eleverne i presseafdelingen hver dag sendt en avis på gaden. Dagens udgave nærstuderes her i salgsboden. Foto: Anne Dahl Kristensen

Nye venner

I alt 350 elever fra mange af verdens afkroge har deltaget i dette års udgave af BIGMUN, og netop det internationale aspekt er afgørende.

“En af de vigtigste ting, vi lærer, er at løse opgaver sammen. Og når elever fra så mange nationer deltager, får man et helt andet internationalt perspektiv. Jeg har i hvert fald fået en helt ny indsigt i andre kulturer, og samtidig lærer man at debattere og får en masse viden om organisationsopbygning,” fortæller Mikkel Kenneth Elk.

Alle de udenlandske elever har været bosat hos værtsfamilier under deres besøg i Birkerød, og der knyttes selvsagt en del nye venskaber på tværs af landegrænser under opholdet.

Det kommer også de unge til gavn senere, når mange af dem rejser ud i verden efter gymnasietiden.

Et par eksempler på de emner, som eleverne har diskuteret i løbet af ugen er hvilke store problemer verden går i møde, og hvilke løsninger, man kan finde på dem. Det gælder eksempelvis automatisering af arbejdskraft og global opvarmning.

null

Publiceret 27 February 2018 11:00

SENESTE TV