DEBAT:

Stakkels Sundhedsvæsen!

Af Frank Nygaard, Vejlesøparken 25, 2. th, 2840 Holte

Formålet med dette debatindlæg er ikke at kritisere ledelsen eller medarbejderne på Gentofte Hospital, da jeg ikke har grund til at tro, at de ikke løser deres opgave godt indenfor de politiske rammer, de har.

Mit ønske er at få det politiske system til at forstå, at Sundhedsvæsenet er en alvorlig syg ”patient”, som kræver omgående behandling. Hvis ”patienten” ikke straks kommer under kvalificeret behandling, frygter jeg, at ”patienten” begynder at få organsvigt.

Ved indlæggelsen havde jeg et meget, meget højt infektionstal og sammen med andre indikatorer var der stor sandsynlighed for, at det var en alvorlig lungebetændelse. Der blev bestilt røntgenbilleder af lungerne og intravenøs pencillin behandling blev igangsat. Ingen billeder dag 1, spurgte ivrigt til dem dag 2, men det meget hjælpsomme plejepersonale vidste ikke rigtigt, hvad der skete. Endelig sidst på eftermiddagen blev jeg kørt til røntgen.

Dag 3 (lørdag morgen) spørger jeg lægen, hvad der kunne ses på røntgenbilledet. Hun svarer, ja vi kan selv se, at der er en alvorlig lungebetændelse, men der er noget, som vi gerne vil have røntgenlægerne til at se på, når de kommer på mandag. Dag 3 og 4 fortsætter med intravenøs pencillinbehandling.

Dag 5 (mandag) imødeses med spænding – hvad finder røntgenlægerne ud af? Ved middagstid kommer lægen og siger, at røntgenlægerne er usikre, så de vil gerne have en CT-scanning. Det bliver måske senere i dag. Når de så havde svaret, kunne jeg hjemsendes med tablet pencillin for al opfølgning på CT-scanning skulle ske ambulant. Optimismen steg, MEN ak intet sker.

Om morgenen på dag 6 (tirsdag) rykkes for CT-scanningen. Lægen kommer forbi midt på formiddagen og fortæller, at hun har fået flyttet min scanning til tirsdag i stedet for onsdag, som den var planlagt til. Så var der håb om hjemsendelse igen.

CT-scanning blev fortaget ved middagstid. Midt på eftermiddagen spørger jeg plejepersonalet, hvornår kommer lægen fordi? Hun svarer, at der kom da ikke flere læger i dag.

Dag 7 (onsdag) startes med at rykke for et lægebesøg. Ca. kl. 13:30 kommer en læge forbi. Efter en god snak, er vi enige om, at jeg burde kunne hjemsendes, men han skulle lige konferere med lungelægerne og en ældre kollega – fair nok. Klokken runder 15, så frygten for endnu mere ventetid stiger. Klokken 15:30 kommer lægen susende på sit løbehjul. Hjemsendelses formalia klares.

Glad var jeg, men endnu mere bekymret for Sundhedsvæsenets sundhedstilstand.

I løbet af den uge jeg var indlagt på medicinsk afdeling oplevede jeg en ekstrem travlhed pga. overbelægning, hvilket selvfølgelig skyldes influenza sæsonen. Læger var en mangelvare, hvilket gjorde behandlings- og udskrivelsesprocessen mere langvarig end nødvendig var. Mit bedste gæt er, at jeg med en fokuseret opfølgning og behandling kunne have været udskrevet 1-2 dage tidligere, hvilket havde givet en stueplads til en af de mange gangpatienter.

Kære politikere, kan vi ikke blive fri for flere udsagn om behandlingsgaranti, -pakker og nyt udstyr. Erkend, at det Sundhedsvæsen I har ansvaret for er alvorlig syg og kræver omgående behandling. Jeg ved godt, at det er lettere at forklare en behandlingsgaranti end at forklare, at vi laver investeringsstop samt gennemfører ”sygdomsbehandlings -” og produktivitetsforbedrings projekter i Sundhedsvæsenet.

Min vurdering er, at den kapital (mange milliarder), som er investeret i udstyr forrentes rigtig dårligt. Hvis det private erhvervslivs investeringer blev forrentet ligeså dårligt, havde vi ikke noget velfærds Danmark.

Jeg erkender, at det lyder flot, at vi investerer i nyt udstyr, men der står garanteret et magen til, som kun kører 8 timer 5 dage om ugen. Så ekstra bemanding til et meget mindre beløb vil have den samme effekt. Argumentet med, at man ikke kan byde patienter, at de skal behandles om aftenen, mener jeg simpelt hen ikke holder. Når man er patient har man kun en interesse og det er, hurtigst muligt at få en præcis diagnose. Det bruger man gerne en aften på.

Stop så alt snak om at spare personale – dem der er der yder en kæmpe indsats, men flere af dem er så slidte, at det er synligt i deres ansigter. Til deres ros skal det siges, at man får en professionel og venlig behandling af de fleste – endda et smil. Nogle få er desværre så slidte, at de er tæt på at blive patienter hos deres alvorligt syge arbejdsgiver - Sundhedsvæsenet.

Skrevet efter indlæggelse på Gentofte Hospital fra 1. til 7. marts 2018.

Publiceret 14 March 2018 00:00

Rudersdal Avis nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Rudersdal Avis
SENESTE TV