Birkerød Gymnasium fejrer 150 års jubilæum

Utallige unge har igennem årene knoklet, festet og fejret studenterhuen på Birkerød Gymnasium. Fredag 13. april er der lagt op til et gensyn med mange af dem, når der inviteres til 150 års jubilæumsfest

Udover bryllupper og børnefødsler er gymnasietiden og særligt studentertiden en periode i livet, som langt de fleste husker. Fejringen af den eftertragtede hue er en mindeværdig tid for mange, omend måske også lidt tåget for de fleste, og igennem de sidste 150 år har Birkerød Gymnasium dannet rammen om denne særlige studietid for tusinder af både lokale bysbørn såvel som udefra kommende studerende.

Birkerød Gymnasium kan nemlig fejre sit 150 års jubilæum fredag 13. april, og det bliver selvfølgelig markeret med diverse festlige begivenheder.

Men først benytter vi her lejligheden til i samarbejde med Birkerød Gymnasium at lave et kort historiske tilbageblik. For hvad førte egentlig til, at Birkerød Gymnasium blev åbnet tilbage i 1868?

Det begyndte som drengeskole

Det var selvfølgelig cand. phil og lærer Johan Mantzius, som sammen med sin hustru i sin tid indlogerede et mindre antal drenge på det dengang private skolehjem. Skolen var baseret på Grundtvigs idealer, og Mantzius havde en vision om at skabe et godt og trygt uddannelsessted, hvor eleverne oplevede en åndelig rejsning og fik øget udsyn.

Det lille skolehjem fik hurtigt vokseværk, og kort efter husede skolen 70 kostskoleelever, og åbnede yderligere dørene for 100 lokale elever fra Birkerød og omegn.

I de tidlige år lå skolen i den bygning, der i dag kendes som Mantziusgården. Efter 20 års virke fik skolen eksamensret, og Birkerød Gymnasium kan i dag se tilbage på 129 årgange, der er dimitteret fra stedet. I 1905 nåede skolen en stor milepæl, da skolen for første gang blev åbnet for piger.

Eksamen i 70´erne på Birkerød Gymnasium. Foto: Birkerød Gymnasium

Eksamen i 70´erne på Birkerød Gymnasium. Foto: Birkerød Gymnasium

En skole med vokseværk

Gymnasiet har igennem tiden ikke kun haft vokseværk i elevtallet, men også i udbuddet af uddannelser.

I 1968 blev der først åbnet en HF-linje, og i 1991 blev skolen global, da der blev åbnet en international linje, 'International Baccalaureate', der giver studenterne adgang til universiteter i hele verden. Endelig overgik skolen i 2007 til at være en selvejende statslig institution, med navnet Birkerød Gymnasium, HF, IB & Kostskole, og skolen huser i dag både kostskoleelever, STX-elever, IB-elever fra hele verden og HF-elever.

Skolens fysiske lokation har ændret sig undervejs, men siden 1967 har Birkerød Gymnasiet været placeret på den nuværende adresse i Dumpedalens smukke, grønne omgivelser.

I 2003 fik skolen sin nuværende rektor, Anders Kloppenborg, som ved, hvor vigtig en god uddannelse er, og har været, i Birkerød. Og selvom skolen har gennemgået stor udvikling, er nogle ting stadig de samme.

“Skolen har en lang historie bag sig, men vi har altid haft tre centrale kerneværdier i form af ansvar, engagement og fællesskab,” lyder det fra rektor Anders Kloppenborg.

De internationale elever fra IB hejser flaget efter veloverstået eksamen i 2015. Foto: Birkerød Gymnasium

De internationale elever fra IB hejser flaget efter veloverstået eksamen i 2015. Foto: Birkerød Gymnasium

En kerne af dannelse og gode relationer

Skolen har gennemgået mange forandringer og udvidelser gennem tiden, men kerneværdien i form af den almene dannelse har altid været centrum.

“Som skole har vi et kæmpe ansvar, som bliver større og større. Vi er naturligvis ansvarlige for, at eleverne når et højt fagligt niveau, men også for at skabe et personligt og socialt overskud der gør, at vores elever kan rumme andre mennesker med al den forskellighed, man kan møde i verden i dag,” forklarer Anders Kloppenborg.

Det er hårdt arbejde for eleverne, at tilegne sig den videnskabelige erkendelse, der kræves af gymnasieelever i dag, og dette sikrer Birkerød Gymnasium sig, at eleverne når i mål med ved at fokusere på den enkelte klasse og den enkelte elev.

“Gode relationer og social tryghed er afgørende for, at en elev trives, og derfor er vi meget opmærksomme på, at vi har velfungerende klasser. Chancen for at lykkes er større, når man har gode relationer til både klassekammerater og lærere,” fortsætter Kloppenborg.

Der er da også rigeligt med elever at danne relationer til. I dag har Birkerød Gymnasium 1.100 elever fra 54 lande, som har deres daglige gang på skolen. Dertil kommer også de 135 ansatte på skolen.

adk

En af klasserne på Birkerød Gymnasium i 1979. Er det dig? Foto: Birkerød Gymnasium

En af klasserne på Birkerød Gymnasium i 1979. Er det dig? Foto: Birkerød Gymnasium

En gruppe af kostskolelærere holder et hvil. Billedet er fra 1987. Foto: Birkerød Gymnasium

En gruppe af kostskolelærere holder et hvil. Billedet er fra 1987. Foto: Birkerød Gymnasium

Huen er i hus, og nu skal det fejres på studenterkørsel. Foto: Birkerød Gymnasium

Huen er i hus, og nu skal det fejres på studenterkørsel. Foto: Birkerød Gymnasium

Festlig fredag i vente

  • Birkerød Gymnasiums 150 års jubilæum fejres officielt fredag 13. april
  • Alle tidligere elever og borgere i Birkerød er inviteret til at deltage i et åbent hus-arrangement, hvor man blandt andet kan smage de nuværende elevers hjemmebryggede jubilæumsøl og resultatet af Den Store BG Bagedyst. 
  • Jubilæumsfesten begynder kl. 13.30, hvor der vil være taler i Fællessalen, afsløring af jubilæumskunstværk og portrætter af tidligere rektorer samt plantning af træer. 
  • Herefter er der lagt op til socialt samvær under titlen 'kan-du-huske...?', inden der om aftenen arrangeres fest for nuværende og gamle elever kl. 20-24.

Publiceret 10 April 2018 11:30

Rudersdal Avis nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag Rudersdal Avis
SENESTE TV

Operacafé på Mariehøj

musik Rudersdals eget operakompagni er på hjemmebane, når de kommer til Kulturcenter Mariehøj. Det gør de søndag 29. april og søndag 6. maj. Begge dage er det klokken 15, hvor der også serveres kaffe og kage i caféen på Kulturcenter Mariehøj. Operakompagniet hedder Opera Nordsjælland og i efteråret ’17 opførte kompagniet tre opførelser af operaen Cavalleria Rusticana i blandt andet Sorgenfri Kirke, men nu er de tilbage på hjemmebanen. Koret består af amatører fra hele Nordsjælland, og desuden medvirker to unge fremadstormende solister, hovedrolleindehavere fra Cavalleria Rusticana, sopranen Simone Sand Victor og tenoren Andreas Bigom. Musikken består af klip fra populære operaer, operetter og musicals, der er kædet sammen af Opera Nordsjællands faste instruktør Kirsten Schultz Hansen. Kostumerne står Marianne Martins for, og ved flyglet sidder Laurits Dragsted, og for den musikalske ledelse står Opera Nordsjællands korsyngemester Paul Frederiksen. Billetter købes på Billetto.dk.

Marked for kunst og håndværk

markedsdag For andet år i træk åbnes dørene for Vedbæk Design og Kunsthåndværkermarked. “Kom og nyd et par hyggelige timer i vores lyse lokaler, hvor lækkert design og godt håndværk er gået sammen i skøn forening. Mød designeren og kunsthåndværkeren og få historierne bag produkterne,” skriver Følsgaard Design, der er arrangør af markedet, der løber af stablen 5. og 6. maj fra 10 til 16. På markedet er der cirka 20 stande, men der er arbejdet hårdt på, at diversiteten er så høj som mulig. Man kan se smykker, børnetøj, keramik, pyjamaser og anden form for tekstildesign. Der vil også være muligt at se glaskunst, træ-skulpturer og smage på forskellige former for kaffe. Det koster 10 kroner at komme ind - børn under 12 år er gratis. Hvis man tager et billede af denne artikel og viser den i indgangen kommer man gratis ind. Markedet finder sted på Vedbæk Stationsvej 18.

Længere vej til valgfag

Folkeskolen Forleden holdt Børne- og Skoleudvalget møde, og her var det kommende skoleårs valgfag på dagsordenen. På mødet principgodkendte man, at der mellem skolerne udarbejdes en valgfagsmodel, samt at der i de tre skoledistrikter undersøges, hvilke muligheder der er for et samlet fælles valgfagsudbud. “Vi har i de senere år motiveret skolerne til at samarbejde om valgfag for at få et bredere udbud af valgfag. En to-sporet skole kan på en given årgang typisk ikke magte mere end to-tre valgfag,” siger udvalgets fungerende formand Jens Darket (V). I indeværende skoleår har der været samarbejde mellem Ny Holte Skole og Dronninggårdskolen samt mellem Trørødskolen og Vedbæk Skole, men fremover skal alle skoler indgå i samarbejder i de tre nyetablerede skoledistrikter. Det betyder, at eleverne selv skal transportere sig frem og tilbage mellem skolerne, hvis de vil have lov at vælge mellem alle udvalgte valgfag. “Det, at eleverne selv skal transportere sig, er helt uproblematisk. Der er maksimal tre kilometer mellem de skoler, som samarbejder,” siger Jens Darket. Fortsættes side 2 Der bliver ingen fælles kørsel eller service fra skolens side, hvis man vil gå til valgfag på en naboskole. “Eleverne forventes at transportere sig selv på gåben eller på cykel. De er naturligvis også velkommen til at benytte bus, men derved opnår de ikke den samme fysiske udfoldelse og de fordele det giver i forhold til øget læringsparathed. Vi forventer egentlig, at eleverne på sigt kan transportere sig indenfor hele det skoledistrikt de er tilknyttet,” uddyber formanden. Sikker skolevej Susanne Fris er skolebestyrelsesformand på Bistrupskolen. Hun kender ikke til forslaget og det er ikke noget, der er drøftet i skolebestyrelsen. Susanne Fris mener, der kan være problemer, hvis børnene skal hen på andre skoler end deres egen for at tage et valgfag. “Jeg har ikke set forslaget fra Børne- og Skoleudvalget, og vi har på Bistrupskolen ikke diskuteret det som et emne på vores dagsorden, men vi har da talt lidt løst om det. Da vi ikke har haft det oppe som et emne, kan jeg ikke udtale mig på bestyrelsens vegne, om vi synes det er en god ide eller ej, men personligt, ser jeg et problem i, at eleverne skal transportere sig selv rundt, uden voksenopsyn. Det kommer selvfølgelig an på elevernes alder, og på afstanden. Er det de ældste elever, og det kun er til en naboskole - og der er en sikker vej dertil, vil det for mig personligt være ok, med et enkelt fag om ugen, i en ydertime for eksempel,” siger hun. På Trørødskolen er Charlotte Koch Hess formand. Hun er ikke så skeptisk som sin kollega Susanne Fris. “I sparetider er man nødt til at lave fyldte valgfagshold. Derfor tænker jeg, at det er en god idé, at vi på Trørødskolen tilbyder valghold i samarbejde med de øvrige skoler i vores nærområde. På den måde bliver udbuddet større og af højere kvalitet. Og i valgfag skal der være mulighed for at vælge efter interesse,” siger hun. At eleverne må op på cyklen eller ind i bussen bekymrer ikke hende. “Det ser jeg ikke som en stor udfordring. Det er jo noget, de vælger efter interesse og så er eleverne jo motiverede for det. Det er jo ikke små børn, vi taler om, men elever i 7.-9. Klasse. Og synes man, det er et problem, så er der jo en mulighed for at vælge et valgfag på sin egen skole,” siger hun. Skoleleder: Helt fint Skoleleder Søren Wadt fra Ny Holte skole har også kun godt at sige om forslaget. Han - og kommunens andre skoleledere har sammen med forvaltningen udarbejdet forslaget. “Skolelederne har været en del af en arbejdsgruppe, der har set på mulighederne for øget samarbejde i distrikterne. Vi er herefter blevet præsenteret for forventningen om samarbejde. Derefter har vi selv sat gang i samarbejdet på tværs af Kongevejen,” siger han om samrbejdet mellem skolerne i hans distrikt. Søren Wadt er ikke bekymret for at hans elever skal blive udsat for farer i trafikken. Afstandene i hans distrikt er ikke større end eleverne kan klare det. “Vi taler om elever fra 7. – 9. klasse og i den aldersgruppe forventer vi, at de kan færdes sikkert i trafikken. I vores tilfælde er det jo i øvrigt virkelig kort afstand og en helt sikker vej. De afstande vi har i vores distrikt er i min optik ikke større end eleverne fint kan transportere sig selv. Forslaget blev fremlagt for kommunalbestyrelsen onsdag aften, som derved tager stilling til sagen. Her er de nye valgfag Skolerne har indsendt ønsker om at få godkendt valgfag og fagene byder på meget vid variation. Der er noget for enhver smag. De valgfag der blev fremlagt er: Ÿ Robotteknologi og lego Ÿ Brætspil Ÿ Orientering og journalistik Ÿ Samtidskunst – laboratorium Ÿ Litterær salon Ÿ Innovation og bæredygtighed Ÿ Kodning, E-sport og it Ÿ Samfundsfag og demokrati Ÿ Økonomi Ÿ Bridge Ÿ Internationalisering Ÿ Friluftsliv Ÿ International politik og finans Ÿ Boost @Fakta Brod Weekend3:Fra skoleåret 2014/15 blev valgfag fremrykket til 7. klasse og gjort obligatorisk for eleverne med et årligt vejledende timetal på 60 timer.

Elev:

Større afstande giver udfordringer

Valgfag De voksne i skolebestyrelser, politikere og på skolelederkontorerne synes den nye idé med flere valgfag spredt på flere skoler er en god idé. Men hvad synes eleverne? Vi har spurgt elevrådsformanden på Vedbæk Skole, Eva Morell Sonne, om hendes syn på forslaget. Hvad synes I om at skulle hen på en anden skole for at have valgfag? Det er meget vigtigt for mig at kommunikationen mellem skolerne er i orden. Det kan blandt andet være i tilfælde af aflysning eller anderledes mødetider. Vil I vælge efter hvor langt der er, eller efter hvad der interesserer jer? Hvis der er et valgfag, der rammer plet ud fra mine interesser, vil jeg selvfølgelig vælge det ud fra min interesse. Hvis der derimod ikke er noget, der rammer lige i øjet, vil jeg vælge ud fra afstanden og ud fra mine klassekammeraters valg. Er det med valgfag noget, I har talt om i elevrådet? Vi har selv haft valgfagsordningen i år fra 7.-9. klasse, og den ordning har på flere måder ikke fungeret optimalt.