Før borgermøde:

Naboer bekymrede over Comwell-byggeri

Comwell i Holte vil udvide kapaciteten med omtrent 70 procent. Det vil give store gener, siger nabo, der føler sig kørt over i processen

Af
Thomas Schiermacher

Bekymrede naboer En ny lokalplan skal bane vejen for, at Comwell i Holte kan udvide med nye værelser og forbedrede faciliteter. Men inden da skal Lokalplan 259 godkendes og før det er der en høringsproces, hvor borgere, virksomheder, foreninger og organisationer kan give deres indsigelser og få ændret projektet, hvis eller politikere og forvaltning finder det relevant på baggrund af høringssvarene.

Anders Aggerholm, der bor i et hus lige ved siden af Comwell på Kongevejen er ikke begejstret for hotellets byggeplaner. Det er han ikke ene om og sammen med en række naboer til Comwell er Anders begyndt at grave i processerne omkring tilblivelsen af lokalplanen.

”Jeg bor klods op af Comwell og byggeriet kommer til at give skyggevirkning, hvis de skal bygge en ekstra etage, som Lokalplan 259 lægger op til,” siger han.

Selv om det er galt nok i Anders' optik, så er der en ting, der bekymrer ham og de øvrige naboer endnu mere ved de planer, som Comwell vil have gennemført.

”Den primære bekymring er, at de vil udvide fra de nuværende 88 værelser og op til 152 værelser. Det er den øgede aktivitet og større trafikmængde og støj, der er den store anke og en af de ting, der undrer os, der bor omkring hotellet, er at de har købt en privat parcel, der nu bliver omdannet til p-plads. Det betyder, at der er huse, der får p-plads klods op af deres huse. Selv får jeg to meter fra mit soveværelsesvindue,” siger Comwell-naboen Anders Aggerholm.

”Jeg har ikke noget imod, at de udvider. Problemet er at vi, der bor tæt på og er naboer, ikke kan finde ud af præcis, hvordan det er de vil ekspandere. Vi frygter, at der bliver en masse turistbusser, hvis det eksempelvis er krydstogtturister, der skal fragtes frem og tilbage mellem København og Holte. Det vil give meget mere støj og lys fra biler og busser og det er vi ikke interesserede i,” fortæller han.

Ingen inddragelse

Men ikke nok med at byggeriets omfang og højde og mængden af biler busser og mennesker vil stige meget, så undrer og bekymrer det også Anders Aggerholm at processen omkring Comwell's byggeri har været meget lukket og at de, som bliver berørt, af projektet ikke er blevet hørt og spurgt inden det nye lokalplanforslag blev præsenteret.

”Jeg tog kontakt til kommunen første gang Comwell fik lov at udvide. Der ankede vi tilladelsen. Det var sidste år i efteråret og projektet kom på hold indtil kommunalplanen var udarbejdet – og kommunalvalget var overstået. Dengang skrev jeg til kommunen, at vi gerne ville med på råd i processen omkring lokalplanen. Det ville vi alle sammen,” siger han. Men hverken Anders eller de andre omkringboende kom med på råd. De blev ikke spurgt, men det så det ud som om andre var blevet.

”Nu har de så lavet en lokalplan sammen med Comwell's arkitekter. Det er i hvert tilfælde deres skitser, der er med i forslaget og vi bliver efterladt uforstående over, at vi ikke har været involveret og er kommet med på råd, siger han.

Anders Aggerholm undrer sig over, at alle de skitser og forbehold, der er lavet kun tager udgangspunkt i de fredede områder nede i Vaserne.

”Det hele er lavet med blik for, hvordan det ser ud fra de fredede områder og opad mod Kongevejen. Ingen har taget perspektivet, hvordan det ser ud oppe fra os. Ingen har kigget fra østsiden, hvor vi bor,” siger han.

Allerede tidligt i forløbet var Anders, opmærksom på det problem og derfor udarbejdede han skitser, der skulle illustrere det modsatte vué. Den sendte han til kommunen, men hvor de tegninger er eller om de er blevet taget med i vurderingerne er ikke til at vide. Men Anders har selv en idé om, at de er røget ud til højre.

”Jeg har bedt om aktindsigt i arbejdet med Lokalplan 259. Og de ting jeg selv har sendt til kommunen er ikke med i den aktindsigt, som jeg har fået. Det undrer mig meget. Det er et af mange spørgsmålstegn, man kan stille til sagsbehandlingen,” siger han få dage inden Rudersdal Kommune afholder borgermøde på Comwell for at orientere om sagen.

I planerne er også en gangbro, der skal forbinde to bygninger på hotellet. Den skal, ifølge Anders Aggerholm, løbe i 8-9 meters højde.

“De laver den gangbro i 8-9 meters højde lige ud for min terrasse, med kig direkte ned i min have, hvis de får lov. Jeg har talt med arkitekten om den og har spurgt, hvorfor de ikke laver det som en tunnel. Til det svarede han, at så kunne man jo ikke se den. Og det er jo netop, der er pointen med at grave den ned,” siger han og understreger, at han godt forstår, at Comwell vil udvide. Men naboerne har bare også en ret til at blive hørt og inddraget i processen, så generne for dem bliver mindsket, mener han.

”Jeg kan ikke lide at blive kørt henover,” siger han.

Comwell i Holte vil udvide. Det rkæver en ny lokalplan og den er i høring. Naboerne er bekymrede over byggeplanerne. De tror der kommer mange flere gener fra biler, busser og lastbiler, samt indkig til deres haver fra nybyggeriet.

Comwell i Holte vil udvide. Det rkæver en ny lokalplan og den er i høring. Naboerne er bekymrede over byggeplanerne. De tror der kommer mange flere gener fra biler, busser og lastbiler, samt indkig til deres haver fra nybyggeriet.

Møde mandag aften

Som en del af processen inden de endelige tilladelser gives er et Borgermøde om forslaget til Lokalplan 259, der dækker området vest for Kongevejen og nord for Vasevej, hvor Comwell gerne vil udvide.

Kommunalbestyrelsen har vedtaget at sende forslag til Lokalplan 259 i offentlig høring fra den 8. marts til og med den 3. maj 2018. Derfor er der borgermøde mandag den 16. april kl. 19-21 på Comwelll, Kongevejen 495 A, 2840 Holte. Comwell har ikke ønsket at kommentere planerne før borgermødet er afholdt.

I lars hermansens have er terrasen på højde med det nuværende byggeri. Men en ny p-plads truer kun 1-2 meter fra hans skel og nye bygninger bliver endnu højere end dem man kan se på Comweel i baggrunden. Foto: Thomas Schiermacher

I lars hermansens have er terrasen på højde med det nuværende byggeri. Men en ny p-plads truer kun 1-2 meter fra hans skel og nye bygninger bliver endnu højere end dem man kan se på Comweel i baggrunden. Foto: Thomas Schiermacher

null

Publiceret 14 April 2018 09:00

Rudersdal Avis nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag Rudersdal Avis
SENESTE TV

Operacafé på Mariehøj

musik Rudersdals eget operakompagni er på hjemmebane, når de kommer til Kulturcenter Mariehøj. Det gør de søndag 29. april og søndag 6. maj. Begge dage er det klokken 15, hvor der også serveres kaffe og kage i caféen på Kulturcenter Mariehøj. Operakompagniet hedder Opera Nordsjælland og i efteråret ’17 opførte kompagniet tre opførelser af operaen Cavalleria Rusticana i blandt andet Sorgenfri Kirke, men nu er de tilbage på hjemmebanen. Koret består af amatører fra hele Nordsjælland, og desuden medvirker to unge fremadstormende solister, hovedrolleindehavere fra Cavalleria Rusticana, sopranen Simone Sand Victor og tenoren Andreas Bigom. Musikken består af klip fra populære operaer, operetter og musicals, der er kædet sammen af Opera Nordsjællands faste instruktør Kirsten Schultz Hansen. Kostumerne står Marianne Martins for, og ved flyglet sidder Laurits Dragsted, og for den musikalske ledelse står Opera Nordsjællands korsyngemester Paul Frederiksen. Billetter købes på Billetto.dk.

Marked for kunst og håndværk

markedsdag For andet år i træk åbnes dørene for Vedbæk Design og Kunsthåndværkermarked. “Kom og nyd et par hyggelige timer i vores lyse lokaler, hvor lækkert design og godt håndværk er gået sammen i skøn forening. Mød designeren og kunsthåndværkeren og få historierne bag produkterne,” skriver Følsgaard Design, der er arrangør af markedet, der løber af stablen 5. og 6. maj fra 10 til 16. På markedet er der cirka 20 stande, men der er arbejdet hårdt på, at diversiteten er så høj som mulig. Man kan se smykker, børnetøj, keramik, pyjamaser og anden form for tekstildesign. Der vil også være muligt at se glaskunst, træ-skulpturer og smage på forskellige former for kaffe. Det koster 10 kroner at komme ind - børn under 12 år er gratis. Hvis man tager et billede af denne artikel og viser den i indgangen kommer man gratis ind. Markedet finder sted på Vedbæk Stationsvej 18.

Længere vej til valgfag

Folkeskolen Forleden holdt Børne- og Skoleudvalget møde, og her var det kommende skoleårs valgfag på dagsordenen. På mødet principgodkendte man, at der mellem skolerne udarbejdes en valgfagsmodel, samt at der i de tre skoledistrikter undersøges, hvilke muligheder der er for et samlet fælles valgfagsudbud. “Vi har i de senere år motiveret skolerne til at samarbejde om valgfag for at få et bredere udbud af valgfag. En to-sporet skole kan på en given årgang typisk ikke magte mere end to-tre valgfag,” siger udvalgets fungerende formand Jens Darket (V). I indeværende skoleår har der været samarbejde mellem Ny Holte Skole og Dronninggårdskolen samt mellem Trørødskolen og Vedbæk Skole, men fremover skal alle skoler indgå i samarbejder i de tre nyetablerede skoledistrikter. Det betyder, at eleverne selv skal transportere sig frem og tilbage mellem skolerne, hvis de vil have lov at vælge mellem alle udvalgte valgfag. “Det, at eleverne selv skal transportere sig, er helt uproblematisk. Der er maksimal tre kilometer mellem de skoler, som samarbejder,” siger Jens Darket. Fortsættes side 2 Der bliver ingen fælles kørsel eller service fra skolens side, hvis man vil gå til valgfag på en naboskole. “Eleverne forventes at transportere sig selv på gåben eller på cykel. De er naturligvis også velkommen til at benytte bus, men derved opnår de ikke den samme fysiske udfoldelse og de fordele det giver i forhold til øget læringsparathed. Vi forventer egentlig, at eleverne på sigt kan transportere sig indenfor hele det skoledistrikt de er tilknyttet,” uddyber formanden. Sikker skolevej Susanne Fris er skolebestyrelsesformand på Bistrupskolen. Hun kender ikke til forslaget og det er ikke noget, der er drøftet i skolebestyrelsen. Susanne Fris mener, der kan være problemer, hvis børnene skal hen på andre skoler end deres egen for at tage et valgfag. “Jeg har ikke set forslaget fra Børne- og Skoleudvalget, og vi har på Bistrupskolen ikke diskuteret det som et emne på vores dagsorden, men vi har da talt lidt løst om det. Da vi ikke har haft det oppe som et emne, kan jeg ikke udtale mig på bestyrelsens vegne, om vi synes det er en god ide eller ej, men personligt, ser jeg et problem i, at eleverne skal transportere sig selv rundt, uden voksenopsyn. Det kommer selvfølgelig an på elevernes alder, og på afstanden. Er det de ældste elever, og det kun er til en naboskole - og der er en sikker vej dertil, vil det for mig personligt være ok, med et enkelt fag om ugen, i en ydertime for eksempel,” siger hun. På Trørødskolen er Charlotte Koch Hess formand. Hun er ikke så skeptisk som sin kollega Susanne Fris. “I sparetider er man nødt til at lave fyldte valgfagshold. Derfor tænker jeg, at det er en god idé, at vi på Trørødskolen tilbyder valghold i samarbejde med de øvrige skoler i vores nærområde. På den måde bliver udbuddet større og af højere kvalitet. Og i valgfag skal der være mulighed for at vælge efter interesse,” siger hun. At eleverne må op på cyklen eller ind i bussen bekymrer ikke hende. “Det ser jeg ikke som en stor udfordring. Det er jo noget, de vælger efter interesse og så er eleverne jo motiverede for det. Det er jo ikke små børn, vi taler om, men elever i 7.-9. Klasse. Og synes man, det er et problem, så er der jo en mulighed for at vælge et valgfag på sin egen skole,” siger hun. Skoleleder: Helt fint Skoleleder Søren Wadt fra Ny Holte skole har også kun godt at sige om forslaget. Han - og kommunens andre skoleledere har sammen med forvaltningen udarbejdet forslaget. “Skolelederne har været en del af en arbejdsgruppe, der har set på mulighederne for øget samarbejde i distrikterne. Vi er herefter blevet præsenteret for forventningen om samarbejde. Derefter har vi selv sat gang i samarbejdet på tværs af Kongevejen,” siger han om samrbejdet mellem skolerne i hans distrikt. Søren Wadt er ikke bekymret for at hans elever skal blive udsat for farer i trafikken. Afstandene i hans distrikt er ikke større end eleverne kan klare det. “Vi taler om elever fra 7. – 9. klasse og i den aldersgruppe forventer vi, at de kan færdes sikkert i trafikken. I vores tilfælde er det jo i øvrigt virkelig kort afstand og en helt sikker vej. De afstande vi har i vores distrikt er i min optik ikke større end eleverne fint kan transportere sig selv. Forslaget blev fremlagt for kommunalbestyrelsen onsdag aften, som derved tager stilling til sagen. Her er de nye valgfag Skolerne har indsendt ønsker om at få godkendt valgfag og fagene byder på meget vid variation. Der er noget for enhver smag. De valgfag der blev fremlagt er: Ÿ Robotteknologi og lego Ÿ Brætspil Ÿ Orientering og journalistik Ÿ Samtidskunst – laboratorium Ÿ Litterær salon Ÿ Innovation og bæredygtighed Ÿ Kodning, E-sport og it Ÿ Samfundsfag og demokrati Ÿ Økonomi Ÿ Bridge Ÿ Internationalisering Ÿ Friluftsliv Ÿ International politik og finans Ÿ Boost @Fakta Brod Weekend3:Fra skoleåret 2014/15 blev valgfag fremrykket til 7. klasse og gjort obligatorisk for eleverne med et årligt vejledende timetal på 60 timer.

Elev:

Større afstande giver udfordringer

Valgfag De voksne i skolebestyrelser, politikere og på skolelederkontorerne synes den nye idé med flere valgfag spredt på flere skoler er en god idé. Men hvad synes eleverne? Vi har spurgt elevrådsformanden på Vedbæk Skole, Eva Morell Sonne, om hendes syn på forslaget. Hvad synes I om at skulle hen på en anden skole for at have valgfag? Det er meget vigtigt for mig at kommunikationen mellem skolerne er i orden. Det kan blandt andet være i tilfælde af aflysning eller anderledes mødetider. Vil I vælge efter hvor langt der er, eller efter hvad der interesserer jer? Hvis der er et valgfag, der rammer plet ud fra mine interesser, vil jeg selvfølgelig vælge det ud fra min interesse. Hvis der derimod ikke er noget, der rammer lige i øjet, vil jeg vælge ud fra afstanden og ud fra mine klassekammeraters valg. Er det med valgfag noget, I har talt om i elevrådet? Vi har selv haft valgfagsordningen i år fra 7.-9. klasse, og den ordning har på flere måder ikke fungeret optimalt.