Tal R, 'Spotlight' (2009), Courtesy Galleri Bo Bjerggaard. Foto: Jochen Littkemann

Tal R, 'Spotlight' (2009), Courtesy Galleri Bo Bjerggaard. Foto: Jochen Littkemann

Gl. Holtegaard: Fra Toulouse-Lautrec til Tal R

Efterårets udstilling på Gl. Holtegaard undersøger cirkusmotivets centrale plads i kunsthistorien

Gl. Holtegaards store efterårsudstilling byder inden for i manegen og præsenterer værker af nulevende såvel som ældre kunstnere fra ind- og udland. Med rød- og hvid-stribede vægge er cirkusteltet rykket ind på Gl. Holtegaard. Scenen er sat, og dramatisk belysning sætter fokus på cirkussets bjergtagende højdepunkter og nedture.

Gl. Holtegaard kaster med udstillingen CIRKUS lys over udvalgte tematikker omkring cirkusmotivet i kunsten fra 1890’erne til i dag. Som et billede på den moderne tid og livet i storbyen trækker cirkus i begyndelsen af det 20. århundrede avantgardekunstnere til. Den typiske motivkreds med heste, klovne, akrobater og scener fra kulissen bliver et populært afsæt for tidens eksperimenter med kunstens form- og billedsprog. Samtidig er cirkus et sted, hvor den kendte verden vendes på hovedet, og hvor det ene forbløffende optrin afløser det andet – på linje med tidens industrialiserede virkelighed. Kunstnere skildrer både cirkussets absurditeter og dets sociale slagsider, fra farefuld optræden i manegen til skrøbeligt rakkerliv. Helt frem til i dag er kunstneres brug af cirkusmotivet inspireret af såvel det absurde og groteske som de efterhånden næsten mytiske menneskelige fortællinger, der knytter sig til genren.

Splatter, gys og sjov

På Gl. Holtegaards manegeformede forplads møder publikum udstillingens første værk. En 4,5 meter høj skulptur af den danske billedkunstner Henrik Plenge Jakobsen (f.1967) lavet særligt til udstillingen. Værket Ye are many - they are few / Mary (2019) er et fugleskræmsel, en samfundskritisk og punket fortolkning af cirkusklovnen med høtyven hævet. En revolutionær figur, der på én gang underholder og spidder borgerskab og magthavere, hvis smag og stil afspejles i Gl. Holtegaards barokke arkitektur og historie.

I udstillingen installeres ældre og nye værker side om side, så temaer udfolder sig på tværs af kunsthistorien. I temaet Bag scenen ses eksempelvis den groteske splattertragedie Teetotum (2017) af franske Pauline Curnier Jardin (f. 1980), hvor cirkusverdenens hårde hverdagstræning på gysende b-films-manér slår børn og artister ihjel. Videoværket er installeret side om side med Storm P’s (1862-1949) maleri af den nervøse grønne klovn fra 1940, der anspændt titter frem på scenen fra bagtæppets mørke. Sammenstillingen af værkerne anskueliggør de sider af cirkuslivet, man ikke nødvendigvis ser i rampelyset, men fortæller også om motivets udvikling gennem i kunsthistorien.

Udstillingen ledsages af et rigt illustreret katalog med artikler af kunsthistoriker, forfatter og kunstkritiker Peter Michael Hornung, litteraturhistoriker, forfatter og kulturkritiker Bo Tao Michaëlis samt Cirkusmuseets tidl. direktør Anja Olsen, der nu er leder af Rudersdal Museerne.

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden, 15. Juni Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Knud Højgaards Fond og Billedhuggeren, professor Gottfred Eickhoff og hustrus, maleren Gerda Eickhoffs Fond.

Statens Kunstfond støtter Gl. Holtegaards udstillingsprogram. /peb

Publiceret 22 August 2019 11:00