Freestyleren Benedikt Mayer ”stod på vandski” efter en af Audis Formel E-racere.

Freestyleren Benedikt Mayer ”stod på vandski” efter en af Audis Formel E-racere.

Afterski: Som Bambi på glatis

Kan du forestille dig en Formel E-racerbil monteret med pigdæk og med en skiløber på slæb efter sig? Nej, vel, men ikke desto mindre. Audi indkaldte tre af sine racerbiler til afterskiing som aldrig er set

Af
Flemming Haslund

ISDANS Tit tænker vi: Hvad laver de virkelige racerkørere, når de ikke kører race?

Svaret er som oftest: De kører race. Og senest har vi fået beviset, da en række af Audis kørere i alle mulige discipliner samledes til et 'sku’-vi-ikke-gi’-den-noget-gas-event?'

To gange bambi på glatis og én, der stort set er født til at køre stærkt på det glatte: Audi DTM-bil, Audi Forel E-racer og Audi rallykanon.

To gange bambi på glatis og én, der stort set er født til at køre stærkt på det glatte: Audi DTM-bil, Audi Forel E-racer og Audi rallykanon. Audi Communications Motorsport

Og jo – det var de da ikke længe om at enes om. Nogle sjove timer i østrigske Zell am See med racerbiler, kendte kørere, godt med pigdæk og en skiløber.

På mange måder var det jo ham, freestyling-løberen Benedikt Mayer, der løb med det hele. Sceneriet mindede en del om vandski: Blot var 'speedbåden' en af Audis biler fra Formel E og vandet altså var sne. Men ellers var det vandski.

Se, det er da et pigdæk, der vil noget. Men piggene skal altså også forsøge at holde styr på 500 hk.

Se, det er da et pigdæk, der vil noget. Men piggene skal altså også forsøge at holde styr på 500 hk.

Vel er Mayer en kanon på de to brædder; men for mange kan ingen overgå Walter Röhrl i star-status. Og da slet ikke, når den gamle rallymester dukker op i en Audi Sport quattro. Sikken lyd, sikken et syn – så meget fræsen sidelæns og så lidt understyring skal man lede efter, kunne alle langs hegnet konstatere. Og sikkert også der Walter bag rattet.

Dæk med pigge

For mekanikerne, der passede på Röhrls gamle quattro-smykke, var der i sagens natur intet underligt i at montere dæk med lange pigge. Men holdet henne ved den elektriske Formel E-racer, og ikke mindst DTM-bilen, var noget mere på udebane.

Pigdæk!?

Det har vi da aldrig set. Men ikke desto mindre; men sjovt så det i hvert fald ud, da den røde DTM-bil dukkede op på valser så brede som dækkene på en Le Mans-bil – men altså monteret med lange, l a n g e pigge.

Om det så virkede? Nu var Zell am See jo bare for sjov, men René Rast, der sikkert aldrig har været på noget glattere end en asfaltbane i regnvejr, antyde at det gjorde det ikke:

"Med små pigge og 500 hestekræfter på bagakslen havde vi da et mindre stå-fast-problem," konstaterede Rast. Og skyndte sig høfligt at tilføje: "Men altså, at køre en DTM-bil på sne og is var en spændende oplevelse – og det var skide skægt."

Publiceret 31 January 2019 00:00