Den nye MG er en lille SUV, men elbilen skulle være forbløffende rummelig. Fotos: MG

Den nye MG er en lille SUV, men elbilen skulle være forbløffende rummelig. Fotos: MG

Sportsvognsmærke kommer med ny elbil

MG, der er ejet af kinesisk bilproducent, er på vej med en elektrisk SUV. Forventet dansk lancering til næste år. Prisen kendes ikke, men den kan blive attraktiv

Af
Christian Schacht

Elektrisk Sidder man og bladrer i en af de nyere årbøger om biler, sikkert Bilrevyen, har der længe manglet et bilmærke.

Lige der, mellem tyske Mercedes-Benz og japanske Mitsubishi: det hæderkronede engelske MG, der har været væk fra det danske marked i næsten 15 år. Men det bliver der angiveligt rettet op på til næste år, hvor MG vil lancere en ny elbil i Danmark.

Interiøret ser pænt og nydeligt ud. Standardudstyret indeholder en skærm med Apple Carplay.

Interiøret ser pænt og nydeligt ud. Standardudstyret indeholder en skærm med Apple Carplay.

Den første er en 100 procent elektrisk SUV - MG ZS EV - der størrelsesmæssigt befinder sig mellem Nissan Juke og Nissan Qashqai.

Bilen skal sælges via internettet, men MG vil alliere sig med lokale eller regionale importører for at sikre en optimal kundeoplevelse.

Laves i Kina

Den nye MG, der bliver fremstillet i Kina, får en rækkevidde på ca. 263 km, hvilket er lidt under den billigste Nissan Leaf og Renault Zoe, som vognen ganske givet skal konkurrere med.

Batteriet har en kapacitet på 44,5 kWh, og det kan hurtiglade med op til 50 kW.

Dermed kan batteriet lades op fra 0 til 80 pct. på 45 min. Hjemmeladning kan dog kun foregå med op til 7,4 kW.

Ladeporten er placeret bag MG-logoet i fronten og er den mest gængse CCS-type 2.

Elmotoren yder 143 hk, hvilket skulle muliggøre en acceleration fra 0-100 km/ t. på ni sekunder.

Bilen har forhjulstræk.

Begejstrede journalister

MG ZS EV bliver lanceret i England, Norge og Holland allerede til efteråret, og de første engelske journalister, der har prøvet den, er ret positive.

Den er rummelig, både i kabine og bagagerum, køreegenskaberne er gode og ret sportslige, accelerationen er kvik, og kvaliteten virker god, er nogle af skudsmålene.

Interiøret er med otte tommer berøringsfølsom skærm, der har Apple Carplay.

Den helt store trumf forventes dog at blive prisen, der i hvert fald på den anden side af Nordsøen er lavere end konkurrenterne, men der er ingen danske prisindikationer. Et gæt kunne være 200.000 kr.

Er man mere til de sportsvogne, er der såmænd også en elbil på vej. Det er dog ikke MG selv, men firmaet RBW Sports & Classic Limited, der ombygger originale MGB'er til eldrift.

MG-navnet kommer i øvrigt af "Morris Garages", som var en Morris-forhandler i Oxford, som satte sin produktion af sportslige versioner med Morristeknik i gang. Det var i 1924.

FAKTA

MG i dag

Siden MG Rovers konkurs og efterfølgende salg til Kinas største bilproducent, Shanghai Automotive, SAIC, var der i perioden 2011-2016 produktion af bilerne i England, men modellerne har aldrig været solgt i resten af Europa.

Siden 2016 er alle MG-modeller blevet fremstillet i Kina.

Publiceret 31 July 2019 10:44