Picasa
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Elendig offentlig transport i Vedbæk

Af Tine Brandt
Majsletten 40
2950 Vedbæk

Jens Ive udtalte d. 19. december i Rudersdal Avis, at færre afgange på Kystbanen er en åbenlys forringelse, men er det nu også det??? Kan det blive værre?

Det er overordentligt positivt, at Jens Ive går op i den offentlige transport, for der er i den grad behov for at fokusere på den offentlige transport mellem Vedbæk og nabokommunerne. Jeg vil dog stille spørgsmålstegn ved, om det er antallet af afgange på Kystbanen, der skal fokuseres på først.

For 5 år siden var den offentlige transport i Vedbæk tålelig. I dag har Vedbæk en så elendig forbindelse både til Vedbæk station og til motorvejsbusserne på Helsingørmotorvejen, at det er ganske umuligt at benytte offentlig transport til og fra arbejde.

Der er kun 4 minutter at løbe på fra bus 193 ankommer til Vedbæk station til toget kører. I praksis må man derfor kalkulere med, at man risikerer ikke at nå toget, og det er derfor for mig komplet ligegyldigt, om der spares en afgang eller ej. Hvis færre togafgange giver en bedre sammenhæng med bussen, vil det faktisk kunne gå hen og give en rejsetid man måske kan regne med, herunder en kortere ventetid på stationen.

Hvis man skal rejse på tværs – dvs. fra Vedbæk til f.eks. Herlev Hospital eller Ballerup, hvor min arbejdsplads ligger, må man enten tage traveskoene på og gå et par kilometer op til Helsingørmotorvejen, eller man må affinde sig med at tage på en 27 minutter lang sightseeing bustur, før man omsider ankommer til Helsingørmotorvejen og kan skifte til en af de effektive motorvejsbusser.

Bus 194 er blevet omlagt indenfor de seneste år. Bussen har i årtier ikke alene forbundet Vedbæk med Lyngby og Hørsholm, men også med motorvejsbusserne på Helsingørmotorvejen, herunder også - via Usserød kongevej - bus 500 til Birkerød. Bussen blev alene omlagt, fordi Rudersdal Kommune ikke ønskede, at den populære buslinje skulle køre igennem kommunen !!!???

Kystbanen er kun ét element i den samlede offentlige transport mellem Vedbæk og nabokommunerne. Ud over Kystbanen har vi jo allerede motorvejsbusserne, Grisen og snart også letbanen mellem Lundtofte og Ishøj. Var det ikke en ide at fokusere på at give borgerne rimelige rejsetider til og fra de eksisterende transportmuligheder? - Det kunne gå hen og have en positiv virkning på passagerantallet.

Det er korrekt at passagerantallet på Kystbanen har været faldende de seneste år, men sjovt nok er dette sket sammenfaldende med dårligere transportforhold til og fra Vedbæk station – eksempelvis gav flere år med store busforsinkelser i forbindelse med udvidelsen af Helsingørmotorvejen for mig at se for alvor den offentlige transport dødsstødet, fordi det var komplet umuligt at transportere sig rundt i kommunen. Det er derfor ikke til at sige, hvordan efterspørgslen ville være, hvis transportmulighederne i Vedbæk blev bragt tilbage til minimum det de var for 5 år siden.

Publiceret: 28. December 2017 09:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Rudersdal Avis