De studerende har taget godt imod initiativet.
De studerende har taget godt imod initiativet.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Ekstratimer bygger bro til universitet

På Birkerød Gymnasium har de to lærere Andreas Obel-Jørgensen og Niels Erik Wegge vind i sejlene med det succesfulde projekt InterMat. Et frivilligt tilbud til matematik-kyndige elever, der har vist sig at være et hurtigt voksende og tiltrængt bindeled me

På Birkerød Gymnasium bliver eleverne decideret forkælet - hvis de da ellers har tid og lyst. Det vrimler nemlig med valgfrie tilbud på gymnasiet, og selvom nogen måske vil gyse ved tanken om frivilligt at udsætte sig selv for ekstra matematikundervisning, så er det præcis, hvad et overraskende stort antal elever har valgt at gøre.

Kort fortalt er InterMat en undervisningsrække, der tager udgangspunkt i opgaver fra universiteter som CBS, KU og DTU. Forløbet, der strækker sig over 10 undervisningsgange, afsluttes med en heldags-ekskursion til Matematicum på DTU.

InterMat er startet for at gøre overgangen lettere for de elever, der vil videre på universitetet, og for at understrege vigtigheden af at udfordre og hjælpe dem, der vil mere.

“Vi startede projektet InterMat i 2014 på Birkerød Gymnasium med det formål at hjælpe vores elever godt i gang med de videregående studier med et vist indhold af matematik. Det er et helt frivilligt tilbud, og ud af en årgang på ca. 250 har vi i år haft ca. 40, som har været med hele semesteret,” fortæller Andreas Obel-Jørgensen, der er fagleder i matematik. Det er tydeligt, at han er stolt af konceptet, og det har han også god grund til at være.

Vokseværk

For siden sin begyndelse i 2014 har InterMat haft alvorligt vokseværk. Konceptet har spredt sig til omkringliggende gymnasier som Nærum, Virum, Gammel Hellerup, Espergærde, Rungsted, Gribskov og Gefion, og til næste år er de jyske gymnasier Rosborg, Horsens og Munkensdam også med. Derfor giver det også god mening, at Danmarks Tekniske Universitet stiller lokaler og personale til rådighed, når InterMat-forløbet afsluttes med et fælles besøg på Matematicum, der er en slags matematisk eksperimentarium på DTU. Her guider undervisere og studerende gymnasieeleverne gennem opgaver og foredrag samt fortæller om livet på universitetet. Og netop mødet mellem universitet og gymnasum er en af de største fordele ved InterMat.

Huayuan Song og Amalie Lerke Hess i gang med lekterne.
Huayuan Song og Amalie Lerke Hess i gang med lekterne.

DTU begejstrede for idéen

“Det er meget inspirerende, at der er gymnasielærere, der tager teten og viser de elever, der kan og vil, hvordan det er at gå på universitetet, fortæller uddannelseskoordinator på DTU Karsten Schmidt, der er usædvanligt glad for projektet.

Han er især begejstret for, hvordan InterMat bringer uddannelserne tættere på hinanden.

“Det er en stor fordel, at InterMat bringer universitets- og gymnasielærere sammen. Det giver mulighed for at drøfte, hvordan studieretningerne kan blive bedre. Gymnasieeleverne betyder rigtig meget for os på DTU. Det er inspirerende at forstå, hvad det er, de studerende har lært, når de tropper op herude – hvad der er deres vaner og kultur, og hvordan de reagerer på de tilbud, som de får på DTU.

Ekstratimer - Jubii

Eleverne er også glade på trods af, at InterMat i bund og grund er ekstra undervisning - endda en særdeles tung en af slagsen. Men projektet giver dem mulighed for at stifte bekendtskab med, hvad der venter dem på de matematiske universitetsuddannelser – både rent fagligt, men også når det kommer til en eventuel ny hverdag. Det kan være med til at mindske antallet af elever, der optages på en uddannelse, som de efterfølgende dropper ud af, når den ikke lever op til forventningerne, eller viser sig at være for vanskelig. Elevernes faglighed er efter InterMat forløbet godt afstemt og tilpasset med, hvad der forventes af dem på universitetet.

“Med InterMat får vi et godt grundlag. Det er mere praktisk, så det forbereder os til universitetet på en helt anden måde. Og så er det rigtig fedt, at DTU også tager sig tid til det,” siger Amalie Lerke Hess fra 2t på Birkerød Gymnasium.

“Det er en chance, man får – man skal tage de chancer, man bliver givet,” supplerer hendes klassekammerat Huayuan Song.

Begge sidder i et stille hjørne på DTU og arbejder, mens hjælpelærere trisser frem og tilbage for at hjælpe eventuelt nødstedte elever med de svære opgaver. Dagens ekskursion til Matematicum er ved at være forbi, og en vis træthed er begyndt at melde sig hos de mange gymnasieelever, der sidder spredt rundt omkring i bygning 302 på DTU. Både Amalie og Huayuan fra 2t er enige om, at InterMat er et rigtig godt tilbud, der har bekræftet deres valg om at læse videre efter gymnasiet. Måske netop derfor virker de to elever, som om de allerede er, hvor de hører hjemme.

Prjektet bygger bro

Andreas Obel-Jørgensen og Niels Erik Wegge kan skue ud over eleverne med stor tilfredshed. InterMat har på blot tre år vokset sig større, end de turde håbe på, og bygget en stabil bro mellem gymnasium og universitet. Ingen af de to er dog færdige med konceptet. De håber, at InterMat breder sig fra Birkerød Gymnasium og omegn til resten af landet. Med næste års inkludering af tre jyske gymnasier ser det ud til at lykkes. De tror begge på InterMat som et landsdækkende samarbejde, der på sigt kan være med til at løfte niveauet i gymnasiet.

Fra næste skoleår træder den nye gymnasiereform i kraft. Og her er der i både bekendtgørelse og lovgrundlag fokus på at styrke elevernes matematikkompetencer. Så med InterMat er Birkerød Gymnasium allerede godt på vej. /tsj

Publiceret: 14. Juli 2017 13:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Rudersdal Avis

ANNONCER
Se flere
ERROR: Macro disqus is missing!