DEBAT:

Letbanen på Ring 3 øger produktiviteten markant

Bestyrelsen for SF-Rudersdal

Folketingets massive opbakning til letbanen skaber et teknologispring for København og trængslen på ringvejene. Ikke siden S-tog-tunnelen mellem Østerport og Hovedbanegården er der foretaget en så markant forbedring af den kollektive trafik i Københavns omegn.

Nu firdobles den kollektive kapacitet på tværs af Fingerplanen fra 1948 og Rudersdals borgere kan fra 2023 rejse sikrere og hurtigere til deres arbejdspladser på Regionshospitalerne og de nye store byområder langs letbanen.

Rejsetider og kapacitet forbedres. Kommunens pendlere får en produktivitetsstigning målt i transporttid. Samtidig forbedres udnyttelsen i den kollektive trafik på tværs af byfingrene fra 20.000 pendlere til 60.000. Det er en produktivitetsforbedring på 300 %. Den høje produktivitet forventes at afspejle sig i huspriserne i blandt andet Rudersdal, omend i en mindre målestok.

Beliggenhedskommunernes indtjening ventes at blive kraftigt forbedret som følge af investeringer i byudvikling og virksomheder på 40 milliarder. Dermed vil de betale et par milliarder af den kommunale udligning til andre kommuner, herunder Rudersdal.

I SF føler vi os som faddere til banen. Den er et resultat af Folketingets trafikforlig fra 2009, hvor SF var med til at sikre halvanden milliard til projektet, hvormed nyskabelsen i dansk transportpolitik blev realistisk. De resterende to en halv milliard betales af Regionen Hovedstaden og beliggenhedskommunerne.

Med alle tilstedeværende stemmer for Anlægsloven om letbanen i Folketinget den 31. Maj 2016 har samtlige partier bakket op om forbedringen og det giver sikkerhed for, at nyskabelsen bliver en realitet, selvom der er syv år til at den står færdig. Det vil få betydning, også for Rudersdal.

Publiceret 06 June 2016 14:11

SENESTE TV