Åbent Brev: Etik i Forvaltningen - der svares ikke på de centrale spørgsmål…

Af Jan Lindegaard, Stenløkken 29, 3460 Birkerød

Det er nemmere at beklikke en persons motiv, frem for at svare på spørgsmålene. Måske det ældste trick i politikerhåndbogen, men går den, så går den. Det er ikke kun en ”Jan Lindegaard” der øffer lidt over en ulovlig byggetilladelse, men derimod et helt boligkvarter.

At Axel svarer, at man naturligvis vil følge afgørelsen fra Planklagenævnet, er bestemt positivt. Tak for det.

Men de centrale spørgsmål, om borgernes retssikkerhed og kvaliteten i forvaltningen, er stadig ubesvarede. Den konkrete sag er ikke omdrejningspunktet. Det er derimod de principielle spørgsmål, den rejser.

Den primære værdiskabelse i sagsbehandlingen hos forvaltningen har desværre været i den betydelige underholdningsværdi. Men at sagen indtil videre har været en parodi er én ting. En anden meget vigtigere ting er de mange borgere og politikere, der ruller med øjnene og ryster på hovedet, når talen falder på Byplanforvaltningen. Antallet af historier om fejl og inkompetence er helt enkelt chokerende. Og DET er det egentlige problem. Forvaltningen har et massivt image problem. Berettiget eller uberettiget.

Hvor mange andre borgere, boligforeninger og grundejerforeninger i Rudersdal oplever lige nu at blive kørt over af forvaltningen, og at tinglyste bestemmelser ikke overholdes? Det er det etiske problem, som nogen bør have et ansvar for at løse. For eksempel formanden. Etik er jo helt lavpraktisk, når man vælger at gøre det rigtige - også når man er kommet til at begå fejl, og det gør ondt.

De to ubesvarede spørgsmål fra første læserbrev er derfor gentaget og uddybet nedenfor:

Spørgsmål 1:

Er man tilfreds med den nuværende grad af professionalisme og antallet af klager i forvaltningen? Hvis man er tilfreds, hvilke fakta bygger dette på? Hvis man er utilfreds, hvad vil man så gøre ved det?

Spørgsmål 2:

Hvilken vægt lægger man på helt almindelige borgeres retssikkerhed?

Hvis kaptajnen ikke mener at have ansvaret for kvaliteten i maskinrummet, er konsekvensen desværre ofte forudsigelig. Så sejler tingene. Manglende ledelse og opfølgning giver som regel manglende kvalitet. Sørgeligt, men sandt.

Publiceret 06 July 2018 09:30

SENESTE TV