Debat: I dag er vi et forbillede for hele landet. Men hvor længe endnu?

Trine Buus, Toftebjergvej 9, 2970 Hørsholm

Lidt tilfældigt var jeg den anden dag til et foredrag med en af landets bedste inklusions-eksperter, som nøgternt fortæller, at Høsterkøb Skole ofte fremhæves i cases på pædagogiske principper og undervisningsmaterialer på seminariet, som et eksempel på hvordan vi skaber rammerne for vellykket inklusion i Danmark.

”Inklusion, hvad er det nu lige det er”, tænker jeg.

Inklusion er noget med, at vi er nysgerrige på hinanden og inviterer alle indenfor i fællesskabet. At vi rummer andre mennesker og synspunkter, og er interesseret i at forstå vores forskelligheder.

Jeg får vist en simpel tegning med en masse forskelige farvede prikker omringet af en cirkel. Cirklen er fællesskabet, som rummer alle farver prikker.

Denne cirkel er sat op imod andre begreber som eksklusion, hvor der kun er én farve prikker indenfor cirklen og alle andre farver er udenfor.

Integration, hvor alle de andre farver prikker har deres egen cirkel indeni den store cirkel. Et andet fællesskab i det større fællesskab.

Inklusion er en varm politisk kartoffel med den øgede indvandrerdebat, med det stigende pres på at alle borgere skal bidrage til samfundet, skal betale til pension, skal skabe innovative løsninger, skal følge strukturen sat i skolereformer, i inklusionslov osv. Altsammen skal få Danmark til at være et godt sted at være.

Jeg hørte i foredraget også eksempler på, hvor skævt det kan gå, når voksne udpeger enkelte elever som ballademagere, ”syndere”, når der slynges om sig med bogstavs-diagnoser og et enkelt barn ødelægger det for alle de andre.

Om hvordan skæld ud af en enkelt elev viser en hel klasse af børn, hvordan det er muligt at udpege, adskille og udstøde nogen af fællesskabet i skolen. Hvor skolen er et miljø, hvor man må være på vagt, ellers kan man blive udstødt og smidt ud.

Dette i stærk kontrast til det inkluderende eksempel på, hvordan ressourcefulde lærere kan styrke involvering og bekræfte, at skolen netop er et fællesskab, hvor ALLE hører til. Naturligvis inden for rammer og regler, hvor vi skal lære og udvikle fremtidens borgere. Men som kan rumme os alle uanset frygt, farve eller fjol, kan hjælpe børn med exit-strategier, trække frisk luft eller skemalægge det forvirrende.

Vi mennesker, børn som voksne, skal være en del af fællesskabet for at overleve. Helt tilbage til flok-kultur. Vores børn kan intet lære, hvis ikke deres social miljø er i orden. Høsterkøb skole er et verdensklasseeksempel på, hvordan kompetente og ressourcefulde lærere, ledelse og forældre sammen skaber ideelle rammer for at producere fremtidens børn.

Høsterkøb Skole er pt. truet på sin overlevelse for på kort sigt at kommunen kan spare nogle kroner på administration i sammenlægning med andre skoler. Så ryger noget af fidusen. Det er synd.

Publiceret 13 June 2019 10:00