Ny skolestruktur vil langsomt kvæle lokalsamfundet i Bistrup, skriver en borger i dette læserbrev. Modelfoto

Ny skolestruktur vil langsomt kvæle lokalsamfundet i Bistrup, skriver en borger i dette læserbrev. Modelfoto Syda Productions - stock.adobe.com

Debat: Ny skolestruktur vil medføre elevflugt og langsomt kvæle lokalsamfundet i Bistrup

Anne Marie Kjærulff, Bøgebakken 1 B, 3460 Birkerød

Kommunen vil sammenlægge udskolingsklasser fra Toftevang- og Bistrupskolen i 2020; klasser, som på Bistrupskolen på nuværende tidspunkt (i 4. klasse) allerede har 27- 28 elever.

Politikerne antager, at man kan spare penge ved at sammenlægge skoler, og f. eks samle alle udskolingseleverne. Men det regnestykke tager på ingen måde højde for, hvilke konsekvenser en sådan beslutning vil have. Elever, familier er ikke noget man bare flytter rundt som tal i et regneark. Det vil hverken børn eller voksne finde sig i.

Utilfredse forældre vil flytte deres børn til andre skoler. Den uro skolereformen medførte, ses tydeligt i statistikken over elevers tilstrømning til privatskoler, som øgedes markant lige efter reformen. Sammenlægning af udskolingsklasser vil medføre uro og elevflugt igen.

Man bør spørge hvorfor, der har været øget tilstrømning til privatskolerne. Undersøger man det på en kvalificeret måde, med henblik på at fastholde eleverne i folkeskolen, kan udviklingen måske vendes. En idé kunne være at droppe USU og gøre skoledagene kortere. Ufaglært undervisning og lange dage gør ikke folkeskolen attraktiv.

Men i stedet for at udvikle, vælger politikerne at afvikle de lokale folkeskoler, langsomt ganske vist, det afføder mindre protest.

Bistrupskolen er, med den nuværede ledelse, en meget veldrevet og velfungerende skole, med bæredygtige klassestørrelser. Hvorfor ødelægge det? Man kan ikke skille udskolingen fra, og mene at skolen herefter kan levere det samme!

De trygge relationer man opbygger som små børn, er det grundlag man har sammen, når den svære teenagetid begynder.

Traditioner; samarbejde på tværs af alder, rollemodeller blandt de ældre, alt det som skaber perspektiv og sammenhørighed: det forsvinder. 250 unge, som nu færdes og handler lokalt, forsvinder. Søskende skilles, og kan ikke følges i skole. Når fællesskabet omkring skolen forsvinder, så fordamper sammenhørigheden. Og så kvæles lokalsamfundet.

Publiceret 13 June 2019 14:00