Ive om nye planer for Kystbanen:

“Det er en ommer”

Opdelingen af Øresundstrafikken på Kystbanen vækker langtfra begejstring hos borgmesteren i Rudersdal, som kalder løsningen for en åbenlys forringelse

Af
Anne Dahl Kristensen

Onsdag fremlagde regeringen deres nye aftale vedrørende Kystbanen og S-tog-nettet. En aftale, som er indgået sammen med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre, og som betyder, at man vil opdele Øresundstrafikken, så DSB alene får ansvaret for trafikken på Kystbanen, imens ansvaret for strækningen fra Østerport til Malmø skal sendes over på den anden side af Sundet, hvor togbetjeningen skal sendes i udbud i løbet af 2018.
“En adskillelse af de to trafiksystemer vil forbedre mulighederne for en mere punktlig togbetjening på Kystbanen, da driften ikke længere vil være påvirket af forsinkelser langt oppe i Sverige,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

“Tydelig forringelse”

Men den udmelding er borgmester i Rudersdal Kommune, Jens Ive (V), lodret uenig i.
“Jeg ser denne aftale som en tydelig forringelse af de forhold, der i dag er på Kystbanen, og det er bestemt ikke det, vi har ønsket os. Vi bliver nødt til at sige, at det er en ommer, og det er i åbenlys strid med den dialog, vi nordsjællandske borgmestre har haft med skiftende transportministre,” lyder det fra Jens Ive.
Argumentet for at dele strækningen op har været, at man på den måde vil undgå, at forsinkelser i Sverige fører til dårlig på punktlighed på stationerne i Nordsjælland. Og samtidig planlægger man flere daglige afgange på stationerne i den nordlige del af Kystbanen.

Afskåret fra lufthavnen

Men Jens Ive henviser til, at aftalen også indebærer, at der sker en reduktion af afgangene på stationerne i den sydlige del af Kystbanen, nemlig Klampenborg, Skodsborg, Vedbæk og Rungsted stationer. Dertil kommer, at Kystbanen ikke længere vil have direkte forbindelse til lufthavnen og Ørestaden.
“Det er helt grotesk. Hele grundtanken omkring Kystbanen er jo netop, at den skal føre trafikken fra Nordsjælland og ud til lufthavnen, og jeg forstår ganske enkelt ikke, at man nu kommer med en ringere køreplan, og samtidig indfører lokaltog, der ikke har forbindelse til hverken Ørestaden, hvor mange borgere arbejder, eller til lufthavnen,” lyder det fra borgmesteren, som frygter, at denne plan vil medføre endnu flere biler på vejene lokalt.
“Vi har allerede set, at tusinder af passagerer har forladt Kystbanen, og den tendens vil fortsætte med denne aftale,” fortsætter Ive.

Positivt med førerløse S-tog

Jens Ive havde gerne set, at man havde gjort Kystbanen til en S-tog-betjent bane.
“Jeg har i flere år sagt, at man burde flytte Kystbanen over til at være en S-bane. Det kræver ændringer, så man blandt andet får en niveaufri-adgang. Men nu hvor man alligevel vil lave en førerløs S-tog-plan, havde det været naturligt at føre det over til Kystbanen også,” konstaterer Jens Ive.
En del af den nye aftale er netop, at man vil indføre automatisk togdrift på S-banen, som skal give mulighed for at tilbyde passagererne en mere effektiv service.
“Med automatiske tog på S-banen vil man kunne køre væsentligt flere S-tog uden, at driftsomkostningerne stiger på samme måde som i dag. Det vil f.eks. være muligt at lade S-togene køre i døgndrift, sådan som vi kender det fra metroen. Netop fleksibiliteten i, hvordan den fremtidige S-togs trafik skal afvikles, vil være en stor gevinst for passagererne, som får et helt nyt mobilitetstilbud,” siger Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen.
Og i forhold til denne del af aftalen deler Jens Ive også transportministerens begejstring.
“Det er ambitiøst og en god ide af mange årsager. Udover at det giver flere tog, er der også den praktiske foranstaltning, at man bliver nødt til at spærre banelegemet af, ligesom man ser det i metroen, og derved undgår man personpåkørsler,” forklarer Jens Ive.
Denne del af aftalen kan komme Rudersdal til gavn i forhold til Hillerødbanen. Og i forhold til Kystbanen, er det borgmesterens intention at alliere sig med de øvrige nordsjællandske borgmestre, så de kan genoptage dialogen med ministeren i et forsøg på at få ændret aftalen.

Publiceret 14 December 2017 15:00

Rudersdal Avis nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Rudersdal Avis
SENESTE TV