Togbuskaos på Kystbanen

Weekenden bød på startproblemer for togbusserne på Kystbanen

På Kystbanen er der ingen tog. Fra i fredags, den 29. juni og frem til 12. august er der istedet indsat togbusser til at få passagerene fra A til B. Men selv om sporarbejdet var planlagt og både pendlere og DSB troede alt var klar, så endte weekendens overgang fra spor til vej alligevel med at blive kaotisk.

"Situationen var den, at der var for få busser. Og så brød chaufførernes GPS-system ned, så de ikke kunne finde ruten og stationerne. De havde den godt nok på papir, men det er ikke lige så effektivt," fortæller Michael Randropp, der er pendlertalsmand på Kystbanen gennem ni år.

Og som om det ikke var nok, så var markeringen af togbusserne ikke tydelig, eller helt fraværende. Det gjorde, at passagerene ikke kunne finde de rigtge busser

"Der har også manglet tydelige afmærkning af busserne, så passagererne kunne finde den rigtge bus," siger pendlertalsmanden, der har haft travlt med at tale med DSB's folk.

"Det koksede lørdag. Men DSB har strammet op. Vi har været i dialog med DSB om det. Og de har opgraderet og forbedret allerede og det virker tilfredsstillende," siger han og roser DSB for at tage pendlernes kritik og input alvorligt.

"Dialogen er god og DSB lytter og prøver at stille et tilfredsstillende scenarie op for de rejsende på Kystbanen," siger han.'

Det koksede lørdag. Men DSB har strammet op. Michael Randropp

Rejseplan, rejseplan, rejseplan

En ting der har overrasket pendlerne er, at busserne ikke alle ender samme sted, men har endestationerne fforskellige steder. Det kræver, at man kigger sig for inden man springer på bussen.

"Desværre blev nogen også efterladt på Ryparken St. i går aftes. Derfor er vigtigt, at man bruger Rejseplanen hver gang man skal afsted. Det er måske lidt besværligt, men det er vigtigt at huske, så man ikke ender at stå et sted, hvor der ikke kører en bus. Jeg har advaret mod det her, for det er kompliceret. Altid check rejseplanen;" siger Michaels Randropp.

Michael randropp har et ønske til pendlerne, der kan hjælpe med at få tingene til at glivde bedre i den kommende tid med busser i stedet for tog.

"Jeg vil også gerne opfordre folk til at skrive i Facebook-gruppen ’Kystbanen Live’, hvis de oplever uregelmæssigheder, problemer eller busser, der ikke kommer. Så tager Pendlerklubben fat i DSB og får en dialog i gang så hurtigt som muligt," siger han.

Michael Randropp bruger mellem 15-20 timer om ugen på at være frivillig pendlertalsmand.

"Da jeg rakte hånden op for 9 år siden troede jeg bare det var lidt lokalt. Nu har jeg sagt ja, og så er jeg der 100 procent. Vi skal kunne komme med noget og være konstruktive og byde ind med noget, i dialogen med DSB og politikerne," siger han.

Når arbejdet med Kystbanen er færdigt skal togene kunne komme væsentlig hurtigere frem, end hidtil. Det er meningen, at hastighederne skal nå op på mellem 100 og 120 km/t. Det omfattende sporarbejde skal efter planen være færdigt 12. august.

Publiceret 03 July 2018 00:00

SENESTE TV