De første tre uger med renovering af Kystbanen er overstået, og foreløbig holder tidsplanen. Pressefoto

De første tre uger med renovering af Kystbanen er overstået, og foreløbig holder tidsplanen. Pressefoto

Tidsplanen holder efter første halvdel af renovering af Kystbanen

Med tre uger tilbage af arbejdet er Banedanmark fortrøstningsfulde i forhold til at få Kystbanen tilbage på skinner til 13. august. Men den første uge må pendlerne undvære myldretidstog

"Jeg er meget tilfreds med, at arbejdet er gået som planlagt. Vi er meget opmærksomme på, at vi skal arbejde intensivt og målrettet, så passagerne igen kan køre med tog 13. august," siger projektleder Andreas Christoffer Lund hos Banedanmark i en pressemeddelelse.

Banedanmark har været i gang med at forny Kystbanen i tre uger, og der er blevet arbejdet på højtryk og i døgndrift flere steder på strækningen Nogle af de mest omfattende arbejder udføres på stationerne Klampenborg, Skodsborg og Rungsted.

"Når jeg eller mine byggeledere er rundt på de forskellige byggepladser, er det dejligt, at vi med vores egne øjne kan se en stor forandring af stationerne. På Klampenborg, Skodsborg og Rungsted har vi fjernet de eksisterende spor og er i gang med at indbygge nye sporkasser, spor og sporskifter. Vi glæder os meget til at passagerne får lov til at køre på de nye skinner," lyder det fra Andreas Christoffer Lund

Sommernes fornyelse af Kystbanen indebærer også renovering eller udskiftning af i alt 10 jernbanebroer. De fleste af broerne skal have udskiftet isoleringen under sporet.

Myldretidstog aflyst i den første uge

Når der er lagt nyt spor, skal Banedanmark leve op nogle sikkerhedskrav. Sporet skal "sætte sig" inden man kan køre med høj hastighed. Konkret sker det ved, at skinnerne bliver udsat for et tryk. I langt de fleste tilfælde bruger Banedanmark en såkaldt dynamisk stabiliseringsmaskine, som udøver et tryk på skinnerne, tilsvarende en pladsvibrator når man lægger en terrasse. Men mellem Helsingør og Hellerup er der 11 steder, hvor maskinen ikke kan bruges grundet bærende brokonstruktioner. Her vil man leve op til sikkerhedskravene ved at lade passagertog gennemkøre strækningen med maksimalt 80 km/t, indtil sporet har stabiliseret sig via de mange togpassager.

"Problemet er typisk ved gamle jernbanebroer, hvor maskinen ikke kan køre over. Broerne kan ikke tåle det store pres, maskinen laver. Derfor må vi i den første uge køre langsommere henover disse få steder, og det betyder, at der ikke kan køre så mange tog som normalt," forklarer Andreas Christoffer Lund.

Det betyder, at DSB i myldretiderne mandag-fredag den 13-17. august kører seks i stedet for ni tog i timen til og fra Kystbanens største stationer. Når togene skal køre langsommere, er der ikke plads til at køre ligeså mange tog som normalt. Til gengæld sørger DSB for, at de tog, der kører, så vidt muligt har flere vogne på end normalt. Med udtyndingen i trafikken vurderer Banedanmark og DSB desuden, at de øvrige tog kan indhente den tabte tid forårsaget af hastighedsnedsættelsen.

Pendlertalsmand Michael Randropp noterer udmeldingen fra Banedanmark med tilfredshed.

"Jeg er glad for, at arbejdet skrider fremad, som det skal. Jeg vil jo rigtig gerne tilbage i toget, og det ved jeg, at mange ser frem til. Selvom det er ærgerligt, at der ikke kan køre myldretidstog, som vi er vant til, så er jeg glad for, at det trods alt bliver meldt ud i tide, så os pendlere kan forholde sig til det og planlægge derefter," siger Michael Randropp i pressemeddelelsen.

Publiceret 26 July 2018 11:00

SENESTE TV