Mange brugere er utilfredse over, at de trykte køreplaner er fjernet fra busstoppesterne.

Mange brugere er utilfredse over, at de trykte køreplaner er fjernet fra busstoppesterne. Nu har Movia ændret deres beslutning. Arkivfoto

Køreplaner: Movia laver kritiseret beslutning delvist om

Først ville Movia spare 1,6 mio. kr. ved at fjerne de trykte ruteplaner. Men nu har man delvist ombestemt sig

Af
Mikkel Brøgger Petersen og Anne Dahl Kristensen

Movias bestyrelse har ændret beslutning i sagen om de trykte oplysninger ved busstoppestederne. Det er netop besluttet på Movias bestyrelsesmøde onsdag, fortæller Christoffer Buster Reinhardt, der er medlem af Movias bestyrelse samt medlem af kommunalbestyrelsen i Rudersdal.

"Vi har lyttet til kritikken, som har gjort indtryk, og vi er blevet klogere. Så vi har besluttet, at ruteplanerne kommer tilbage. Det er vigtigt, at folk ved, hvor busserne kører hen, når de skal planlægge deres rejse,” siger Christoffer Buster Reinhardt, medlem af Movias bestyrelse og konservativt medlem af Kommunalbestyrelsen i Rudersdal.

Samtidig har formand for bestyrelsen i Movia, Kirsten Jensen udtalt til Ekstra Bladet:

"Vi har talt i bestyrelsen om nogle af de bekymringer, der har været hos passagererne om vores køreplaner, og vi har besluttet os for at lave nogle ændringer. Vi vil for eksempel sørge for, at ruteplanerne kommer op ved stoppestederne igen, og vi vil også lægge nogle printede køreplaner ind i busserne."

Kommuner kan gøre tilkøb

Det betyder, at ruteplanerne igen bliver hængt op ved de i alt 14.500 stoppesteder, som Movia råder over på Sjælland, heriblandt stoppestederne i Rudersdal. Og indtil det er sket, vil der blive lagt materiale frem i bussen, som både indeholder ruteplanerne såvel som bussernes afgangstider.

Movia første beslutning var at fjerne alle trykte oplysninger om busruter og afgangstider fra alle stoppesteder på Sjælland. Det gav en besparelse på 1,6 mio. kr.

I stedet var det så meningen, at de rejsende skulle hente en app, sende en sms eller ringe til Movia for at finde bustiderne.

Den løsning, som Movia nu er nået frem til, indebærer, at det kun er ruteplanerne, der bliver hængt op ved stoppestederne og ikke selve afgangstiderne. I stedet kan hver enkelt kommune afgøre, om de vil lave tilkøb hos Movia og bruge midlerne på, at også de trykte køreplaner med afgangstider bliver hængt op.

Men er det ikke kun en halv løsning?

"Det er ikke en halv løsning. Det er en løsning, der imødekommer den kritik der handler om, at man skal kunne se, hvor bussen kører hen. Og det er en løsning, der giver mere service, samtidig med, at vi kan spare nogle penge på administration, som vi i stedet kan bruge på at køre bus," lyder det fra Christoffer Buster Reinhardt (K).

Ifølge Cristoffer Buster Reinhardt opnår man med ovenstående løsning fortsat en besparelse, selvom den ikke bliver i samme størrelsesorden som de først tiltænkte 1,6 mio. kr. Det sker fordi, man kun er nødsaget til at udskifte de trykte ruteplaner hvert andet år, imens de trykte køreplaner skal skiftes to gange om året.

Lokalpolitikere drøfter sagen

Som medlem af kommunalbestyrelsen i Rudersdal sidder han også i miljø- og teknikudvalget, hvor sagen om tilkøb af køreplaner vil blive drøftet.

"Hvis det ser fornuftigt ud økonomisk, vil arbejde positivt for, at vi får gjort det tilkøb af trykte køreplaner," lyder det fra Christoffe Buster Reinhardt.

Hvorvidt han kommer til at møde opbakning fra det resterende udvalg, må foreløbig stå hen i det uvisse. Men i hvert fald glæder det udvalgsformanden, at Movia har lyttet til kritikken.

"Jeg synes, det er enormt glædeligt, at Movia har forstået budskabet om, at der var denne kritik, som de var nødt til at gøre noget ved. Og vi kommer helt sikkert til at se på sagen. Men det afgørende bliver økonomien, og hvor meget, det kommer til at koste med dette tilkøb med de trykte køreplaner. Så vi må se, hvordan vi kommer til at forholde os til sagen," siger formand for miljø- og teknik Court Møller (R) og tilføjer:

"Det er også et spørgsmål, om det vil være en overgangsordning, der er brug for. Vi bevæger os jo i retning af det digitale, men det kritisable i denne sag har også i høj grad været den kommunikation, som Movia har budt på. Det har været nærmest umuligt at læse på stoppestederne, hvad man skulle gøre for at få tilsendt oplysningerne om afgangstiderne, og som jeg har forstået det, er det også noget, som Movia nu vil ændre."

*I en tidligere version af artiklen skrev vi, at køreplanerne var tilbage. Det er kun ruteplanerne, der vender tilbage. Medmindre den enkelte kommune vælger at tilkøbe køreplanerne.*

Publiceret 27 February 2019 15:27