Buschauffør Dennis Jønsson oplever en hverdag, hvor tiden oftest ikke er til at køre til tiden. Foto: Mikkel Brøgger Petersen

Buschauffør Dennis Jønsson oplever en hverdag, hvor tiden oftest ikke er til at køre til tiden. Foto: Mikkel Brøgger Petersen

Buschauffører har svært ved at holde køreplanen

I 29 år har buschauffør Dennis Jønsson oplevet nedskæringer. Nu er man nået til et punkt, hvor busserne otte ud af 10 gang er forsinkede, siger han

Af
Mikkel Brøgger Petersen

På sine daglige ture oplever buschauffør Dennis Jønsson, at det bliver sværere og sværere at holde tiden i køreplanen.

En morgen kørte han ud fra Holte Station, og da han nåede til Lyngby Station, var han allerede 12 minutter bagud, fordi han holdt i lang kø på Geels Bakke. Kø er der ikke taget højde for i køreplanen.

Otte ud af 10 gange er busserne forsinkede, vurderer han.

"Jeg har en faglig stolthed som chauffør, og jeg har oplevet tider, hvor jobbet er verdens bedste," siger Dennis Jønsson, som har været buschauffør i 30 år, men:

"Det har været 29 år med nedskæringer."

Mange uheld

Nedskæringerne er nået til et punkt, hvor man ikke kan skære mere, siger han, og erkender så, at han før er blevet negativt overrasket.

Dennis Jønsson har ofte pauser på 20 minutter. I de 20 minutter skal han ud af bussen, over i pauselokalet, spise frokost og tilbage til sin bus, så den ikke bliver forsinket. Og det er vel at mærke 20 minutter, hvis han ikke er forsinket, siger han.

"Vi kan ikke holde køreplanerne, og det stresser. Da jeg startede, kunne en kunde spørge, og jeg kunne bruge tid på at svare. Jeg kunne få et klippekort til at virke, og jeg kunne hjælpe en ældre passager med rollator. Det er der ikke tid til i dag," siger han.

"Sætter jeg i gang, og en passager vælter og slår sig, skal jeg alligevel holde stille. Skal vi have fat i en ambulance, udgår bussen. Udgår bussen, skal jeg til samtale, og så bliver jeg truet på mit erhverv. For sker det for tit, at folk vælter i min bus, finder min arbejdsgiver en anden chauffør, der kan finde ud af det," siger han og og tilføjer:

"Der sker mange uheld i busserne, for eksempel ældre mennesker, der falder. Det fortæller kollegerne tit."

Massivt tidstyranni

Forsinkelserne skyldes dét, som 3F kalder "massivt tidstyranni".

"Flere end hver tredje af landets buschauffører har svaret på 3Fs spørgsmål, og syv ud af ti klager over ikke at kunne holde de nødvendige pauser, fordi køreplanerne er skruet sammen ved et skrivebord i et regneark," sagde forhandlingssekretær i 3F, Kim Poder, til Ritzau, da der sidste år blev holdt stormøde for at råbe politikere og trafikselskaber op.

Mærker det i kroppen

Den pressede hverdag mærker Dennis Jønsson også på helbreddet.

"Jeg mærker det i kroppen, når jeg kommer hjem, fordi pulsen har været høj hele dagen. Det kan også få mig til at sige noget dumt i løbet af arbejdsdagen," siger han.

Spørger man Dennis Jønsson, har 3F som fagforening hidtil ikke været stærke nok.

"Vi har forhandlet hver gang, og vi har tabt til vores arbejdsgiver hver gang. Så førhen har vi ikke været stærke nok," siger han og fortæller, at det ovennævnte stormøde gav ham håb om, at tingene kan ændres til det bedre.

"Stormødet gav tro på, at vi kan samle branchen og gøre noget, men det skal være nu," siger han.

Publiceret 06 March 2019 11:00