Téa Wolsgaard, Mynte Warburg, Cornelia Inger Margrethe Jensen og Hekla Lichtenberg ved prisoverrækkelsen. Pressefoto

Téa Wolsgaard, Mynte Warburg, Cornelia Inger Margrethe Jensen og Hekla Lichtenberg ved prisoverrækkelsen. Pressefoto

Fire elever fra Birkerød får Innovationsprisen

Firkløveren modtog innovationsprisen i DM i digitale skills på Danmarks Læringsfestival for deres nytænkende projekt: Quickwater. Her kan frivillige træde til via en app og hjælpe ældre mennesker med at få væske nok

I sidste uge dystede elever fra hele Danmark i CRAFT – DM i digitale skills, som blev afholdt i Bella Centret på Danmarks Læringsfestival, hvor de med deres projekter kom med bud på, hvordan it, innovation og samarbejde kan være med til at løse problemer fra det virkelige liv.

Fra 7. klasse på Birkerød Skole deltog Téa Wolsgaard, Mynte Warburg, Cornelia Inger Margrethe Jensen og Hekla Lichtenberg, der vandt den lokale konkurrence i Rudersdal.

I løvens hule

Nerverne sad uden på tøjet, inden de fire piger skulle præsentere projektet overfor dommerpanelet. Selvom de havde finpudset og øvet deres pitch, så var det alligevel ikke helt det samme, da de endelig stod i løvens hule. Men idéen om at skabe kontakt mellem mennesker, og evnen til at kombinere både innovation, samarbejde og problemløsning imponerede dommerne, og pokalen var i hus.

"Jeg tror, at vores projekt vandt innovationsprisen, fordi det var meget nytænkende. Det er et helt nyt område, som der ikke bliver lagt så meget energi i i dag. Så jeg tror, at vi har åbnet folks øjne op for et problem, som vi kan være med til at løse," fortæller Tea Wolsgaard i en pressemeddelelse.

Rustet til fremtiden

I projektet har pigerne fået de kompetencer i spil, som er efterlyst i fremtiden. I Rudersdal Kommune arbejder skolerne målrettet med at styrke det 21. århundredes kompetencer.

"Det 21. århundredes kompetencer handler om at udvikle generelle færdigheder og kompetencer, der peger ind i det 21. århundrede. Det kan være kompetencer som f.eks. samarbejde, problemløsning, kritisk tænkning, læring i fællesskab, projektarbejde, eleven som producent og en undersøgende tilgang til læring. I løbet af projektforløbet får eleverne mulighed for at udvikle nogle af ovenstående kompetencer, som samfundet kommer til at efterspørge," fortæller Kim Byrding, digitaliseringskonsulent i Rudersdal Kommune.

Sjovt og lærerigt

Udover anerkendelsen og den flotte pokal, har pigerne fået meget mere med hjem i bagagen: De har lært at arbejde på en helt ny måde sammen med nye mennesker.

"Det har været virkelig sjovt og lærerigt at arbejde på en helt ny måde, end vi har gjort tidligere. Vi skulle selv komme op med alle vores idéer og holde gnisten i gang, når vi havde så frie rammer til projektet. Vi har også fået et nyt venskab. Så vi kommer til at tilbringe meget mere tid sammen," fortæller Cornelia Inger Margrethe Jensen.

Mynte Warburg supplerer:

- Vi føler, at vi har lært meget mere end vi kunne forestille os, før vi gik i gang med projektet. Det har været lærerigt at få lov til at fordybe sig i et projekt, blive taget ud af vores ’normale’ undervisning få lov til at skabe nogle ting, ud fra de idéer, som vi kom op med.

gs

Publiceret 12 April 2019 10:00