Foto: Julie Bülow
Foto: Julie Bülow
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Op mod 400 berørt af DSB-fejl

DSB oplyser nu, at der er op mod 400 passagerer har købt billetter til dobbeltpris. Siden starten af juli har en fejl i DSBs it systemer betyder at flere forskellige enkeltrejser har kostet dobbelt takst.

Er du ramt af prisfejlen?:

De ramte strækninger er svære at definere, men det drejer sig om korte enkeltrejser mellem Holte, Lyngby og Gentofte, samt rejser fra Nærumbanen til eksempelvis Gentofte.


Gem din kvittering, eller brug kontoudtog til at dokumentere, hvis du har fået en forkert pris.
Du kan få hjælp til refundering hos DSB kundeservice på tlf. 70131415.

DSBs underdirektør oplyser i øvrigt, at problemet kun berører enkelte billetter købt i automater eller hos 7 elevenforhandlerne. Det berører ikke kunder der bruger app, rejse- og pendlerkort eller mobilbilletter.

Torsdag kunne Rudersal Avis, at DSB, formodenlig siden starten af juli, har haft en IT fejl, der har betydet, at passagerer på nogle bestemte rejser mellem blandt andet Holte, Gentofte og Lyngby har betalt dobbelt for deres billetter. Fejlen gælder billetter købt i billetautomater og i visse tilfælde også billetter købt i stationskioskerne.

DSBs underdirektør Aske Wieth-Knudsen har overfor Rudersdal Avis beklaget problemerne og han bekræfter, at der snart er informationer på vej til de berørte stationer.

I mellemtiden har DSBs presseafdeling nu regnet frem til, at de foreløbig kan se, at der “mindre end 400” berørte passagerer.

Til Ruderdal Avis sagde underdirektøren torsdag, før antallet lå fast, at det formodentlig drejede sig om ganske få berørte.

“Vi har jo op mod 500.000 daglige brugere af vores s-togslinjer, og de fleste rejser på nogle andre strækninger, end de der har været problemer med.

Foreløbig er der ikke hængt informationer op til passagererne på de berørte stationer, og da Rudersdal Avis i første omgang kontaktede DSB lød forklaringen, at det ikke var logistisk muligt at skilte på stationerne, fordi man i princippet kunne købe billetter til de berørte strækninger på alle landets billetautomater.

Det fik blandt andet Forbrugerrådet Tænks passagerorganisation op på barrikaderne.

Asta Ostrowski, som er projektchef for 'Passagerpulsen', der hører under Forbrugerrådet Tænk, og varetager passagerernes interesser i den kollektive trafik. “Jeg synes det er fuldstændig uacceptabelt, og det lyder også som om, det er på kant med loven. Det er jo ikke ligesom, hvis man køber en vaskemaskine, og ekspedienten ved en fejl slår et ekstra 0 på regningen. DSB gør det med åbne øjne, og det skal bringes i orden med det samme,” sagde hun torsdag til Rudersdal Avis og opfordrede DSB til at kommunikere en advarsel ud på alle platforme, så passagererne ikke risikerer at betale forkert.

“Man kan ikke lægge ansvaret på passagererne, for at de skal opdage fejlen. Det bekymrer mig, at man ikke videregiver de informationer med det samme, for jeg tænker jo også om problemet gælder andre steder, såsom ved app-brug, rejsekort og mere,” sagde hun.

Senere dementerede DSBs underdirektør dog meddelelsen om, at DSB ikke har logistisk mulighed for at skilte med fejlen og lovede, at der ville komme advarsler om prisfejlen ud på stationerne indtil man har fået rettet computerfejlen.

Publiceret: 11. August 2017 14:30

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Rudersdal Avis

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt