På Gl. Holtegaard kommer man ind i manegen med blandt andre J.F. Willumsens 'Michelle Bourret danser Harlekin' fra 1934. Foto: David Stjernholm

På Gl. Holtegaard kommer man ind i manegen med blandt andre J.F. Willumsens 'Michelle Bourret danser Harlekin' fra 1934. Foto: David Stjernholm

"Det er tidstypisk at være i spotlight"

Med udstillingen CIRKUS kaster Gl. Holtegaard et kritisk blik på rampelysets for- og bagside

Af
Pernille Borenhoff

udstilling Masser af succes, sang Kim Larsen og stillede herefter spørgsmålet: Hvem er du, når lyset slukkes. Når publikum er gået, og du sidder alene tilbage?

Folk har altid ville underholdes, og vi tiltrækkes af gys, grin og gråd. Tænk bare på tidligere tiders gladiatorkampe. Der er også altid publikum til en klovn, der gør nar af borgerskabet og siger det, andre ikke tør. Og til en linedanser, der med fare for at miste livet, balancerer højt over manegen.

Vi fascineres af perfektionen og illusionen og strømmer til, når cirkus kommer til byen med dets entourage af heste, cirkusprinsesser, klovne, tryllekunstnere, elefanter, søløver, linedansere, jonglører og teaterdirektører.

Siden slutningen af 1800-tallet og frem til i dag har der inden for kunstverdenen været en voksende interesse for cirkus, hvilket også har påvirket blandt andet billedkunstnere, der i hver deres stil og under indflydelse af tidens udtryksmuligheder har skabt billeder af livet foran og bag ved manegen. Og af publikum.

Men at gå i cirkus har ifølge museumsdirektør Maria Gadegaard de senere år lidt et statustab.

"Tidligere var cirkus for alle, men nu er det mest for børn. Det har vi her på Gl. Holtegaard undret os over, og derfor satte vi os for at undersøge fænomenet nærmere, ligesom vi har haft et ønske om at kigge på cirkuslivets for- og bagsider," siger hun.

Fra rampelys til baglys

Facebook og Instagram gør, at det mere end nogensinde er blevet et tidstypisk fænomen at være i spotlight. Mange mennesker er meget optaget af at iscenesætte sig selv og deres liv, og de deler det rundhåndet med andre.

"Men der er en bagside bag iscenesættelsen. Både vores egen iscenesættelse, og den der er i manegen. Det triste liv, rakkerlivet, den benhårde træning. De ting, der er omkring cirkus, er relevante at beskæftige sig med i dag. At være på og ikke være på, og hvem man er, når man ikke er i lyset," siger Maria Gadegaard, der sammen med Marie Oxholm Zigler har iscenesat den nuværende udstilling CIRKUS på Gl. Holtegaard.

For også udstillingen er iscenesat. Hvilket jo er nødvendigt, hvis man vil tiltrække besøgende.

"Huset og stedet taler til vores følelser. Jeg tror, at når man kommer her, så oplever man kunsten med sanserne før end med intellektet. Man mærker, at man er i en anden tid. Her er noget at røre ved. Noget der lugter. Det er meget kendetegnende for det, vi gør, at vi laver udstillinger, der er skabt til stedets rum og ånd," siger Maria Gadegaard.

Mange slags klovne

Cirkus er en illusion. Og iscenesættelsen af vores eget liv er en illusion. Mennesker vil narres. Men ikke alle er til fals. En af dem er Michael Kvium, der er kendt for at spidde pænheden og kigge om bag om facaden. Og det gør han også med værket Illusion (2017), der så at sige åbner udstillingen.

"Michael Kvium vender det hele på hovedet. Hesten er et elendigt gammel øg. Manden, der rider den, er en lille gammel mandsling. Kvium har et skarpt øje for, når folk fingerer noget, de ikke er," siger Maria Gadegaard.

Intet cirkus uden klovne. Og klovne kommer i mange udformninger. Nogle er skræmmende. Andre er fjollede. Nogle siger det, andre ikke tør. Andre er bare uheldige. Pjerrot er også en klovn. Og han er i Preben Hornungs maleri fra 1943 malet som en meget trist en af slagsen.

Et helt rum er helliget Miriam Bäckströms gobelin 'The Opposite of Me is I' fra 2011. En træt, aldrende klovn bag et scenetæppe i en udslidt sofa. Der er ikke meget rampelys over ham.

"Vi har prøvet at favne, at cirkusset rummer de store følelser som grin og gråd og samtidig vise bagsiden og konsekvenserne for dem, der får os til at grine og græde," siger Maria Gadegaard.

Udstillingen ledsages af et rigt illustreret katalog med artikler af kunsthistoriker, forfatter og kunstkritiker Peter Michael Hornung, litteraturhistoriker, forfatter og kulturkritiker Bo Tao Michaëlis samt Cirkusmuseets tidl. direktør, Anja Olsen, der nu er direktør for Rudersdal Museerne.

CIRKUS

Hvor: Gl. Holtegaard, Attemosevej 170

Hvornår: til 5. januar 2020

Særlige arrangementer:

29. okt. kurator Walk & Talk

7. nov. Art Walk 7

12. nov. koncert m. Josefine Opsahl

17. nov. Art Walk

26. nov. Talk: Peter Michael Hornung/Bo Tao Michaëlis

8. dec. Art Walk

Walk & Talk

Hvad: kurator Marie Oxholm Zigler viser rundt

Hvornår: 29. okt. kl. 17

Pris: 95 kr. Seniorer og studerende 85 kr. KLUBmedlem 30 kr.

Billet er inklusiv adgang til udstillingen

Køb billet på www.glholtegaard.dk eller på dagen i kunsthallen. Begrænset antal

Publiceret 26 October 2019 11:45