Høsterkøb Skole er en helt særlig skole. Arkivfoto

Høsterkøb Skole er en helt særlig skole. Arkivfoto

DEBAT - På Høsterkøb Skole er alle børn særlige, uanset behov.

Af
Helle Rahbæk Asserhøj

Skodsborg Strandvej 102c

2942 Skodsborg

Debat Kære folkevalgte i Rudersdal. Jeres planer om sammenlægning af Høsterkøb Skole og Sjælsøskolen har længe givet mig søvnløse nætter. Og her er én af mange grunde, faktisk den allervigtigste, fordi den handler om min datter og hendes sundhed, trivsel og indlæring.

Min datter fik som 3-årig konstateret en kronisk sygdom og er derfor nu et såkaldt inklusionsbarn, dvs. et barn med særlige behov. I de fleste danske kommuner ydes ekstra støtte til skoler for at varetage en sygdom som hendes, typisk 10-20 timer ugentligt.

Da vi ved skolestart foreslog ledelse og lærere på Høsterkøb Skole at søge Rudersdal Kommune om støtte, afslog de og foretrak at gøre det på Høsterkøb Skole-manér: Tæt dialog og samarbejde mellem forældre og skole. I stedet for at betale sig ud af et inklusionsproblem, forholdt skolen sig nysgerrigt og åbent til sygdommen, lyttede, stillede spørgsmål, lærte sygdommen og vores datter grundigt at kende. Erfaringerne her halvandet år efter har udelukkende været positive, og det skyldes skolens generelle tilgang til børn, hvor ingen overlades til sig selv, og alle børn ses og høres og læres at kende. Alle er særlige, ingen er særlinge.

Jeg kender så mange børn, der i deres respektive folkeskoler vantrives med deres diagnoser og sygdomme – både fordi skolerne simpelthen er for store og uoverskuelige til at have overskud og overblik over det enkelte barn, men også fordi tilgangen til inklusion er strukturel og problematiserende fremfor som på Høsterkøb Skole at blive anskuet som et vilkår ved en differentieret børneflok.

”Jeg skal have det godt, og du skal have det godt,” lærer alle elever på skolen fra første dag.

Jeg kender INGEN andre skoler i landet, hvor dette også gælder for inklusionsbørn, og jeg er taknemmelig hver evig eneste dag over, at jeg kan sende min datter i skole uden at frygte hverken mobning, forskelsbehandling eller livsfarlige situationer pga. hendes sygdom.

Jeg er dybt fortvivlet over, at I som lokalpolitikere vil risikere at ødelægge Høsterkøb Skoles unikke evne til at rumme og inkludere elever med særlige behov. At det lille miljø med den tætte dialog mellem elev-forældre-lærere-pædagoger-ledelse vil blive svækket og i værste fald forsvinde. I disse tider, hvor nærmest samtlige kommuner og skoler i Danmark er i knæ over inklusionsudfordringer burde I ophøje Høsterkøb Skole som inspiration at sigte efter fremfor at ødelægge den. Selv om det er skolens egen fortjeneste, må I gerne sole jer i dens succes og prale af den til andre kommuner og skoler.

Hvilken evidensbaseret viden og konkrete erfaringer om inklusion har I lagt til grund for de pædagogiske overvejelser bag sammenlægningen? Hvordan vil I sikre jer, at landets mest velfungerende skole, ikke bliver kvalt og mister muligheden for at bedrive inklusion i praksis? Hvordan vil I sikre, at skolen bevarer dens uafhængighed og dermed unikke evne til altid at omstille sig, nytænke, udvikle i takt med skiftende behov og omstændigheder?

Med håbet om, at I vil forholde jer åbne og nysgerrige i den forestående behandling af høringssvar, og at I vil gøre det rigtige og bevare Høsterkøb Skole som den enestående skole, den er i dag.

Publiceret 15 September 2019 10:30