Gl. Holtegaard åbner i dag fredag for den nye udstilling om moderne tegneseriekunst og animation. Blandt udstillerne er Sussi Bech fra Birkerød, som står bag Nofret-serien.

Gl. Holtegaard åbner i dag fredag for den nye udstilling om moderne tegneseriekunst og animation. Blandt udstillerne er Sussi Bech fra Birkerød, som står bag Nofret-serien.

Cool Comics på Gl. Holtegaard

Tegneserieforfatteren Sussi Bech og hendes ægyptiske tegneserieheltinde Nofret er med på Gl. Holtegaards udstilling om moderne tegneseriekunst og animation, Cool Comics, som åbner fredag

Af
Af Maria Bang

Gl. Holtegaard

Fra fredag den 16. november til søndag den 16. december kan man på Gl. Holtegaard opleve udstillingen Cool Comics - ny dansk tegneseriekunst og animationsfilm, som sætter spot på den rivende udvikling, der finder sted lige nu indenfor både tegneserier og animationsfilm i Danmark.
På udstillingen kan man stifte bekendtskab med både nye såvel som mere etablerede navne, og blandt de deltagende tegnere, er der også en lokal kending til stede. Tegneren Sussi Bech bor og arbejder i Birkerød, hvor hun også er født og opvokset.
Sussi Bech er bedst kendt for sit bidrag til Weekendavisens satiriske stribe Eks Libris, foruden sine mange albumudgivelser af Nofret-serien om den egyptiske prinsesse af samme navn. På Cool Comics udstiller hun originaltegninger fra det seneste bind i serien, Nofret – Nilens fange.
Gl. Holtegaard har forud for udstillingen interviewet Sussi Bech om Nofret-serien:

Der er umiddelbart langt fra Birkerød til Egypten, men hvordan opstod ideen til Nofret-serien?
"Det gjorde den fordi, jeg som teenager var meget interesseret i Egypten og egyptologi. Jeg tegnede selvfølgelig også og var glad for at for at fortælle historier. Men valget af det gamle Egypten kom af, at jeg havde en drøm om at være egyptolog, så i min fritid læste jeg en masse om landet og dets historie. På det tidspunkt havde jeg allerede lavet mange små striber om andre ting, men fik så ideen til at lave en lang historie, der foregik i det gamle Egypten. Så fik jeg kontakt til forlaget Carlsen og præsenterede dem for nogle skitser og færdige sider, og så fik jeg en aftale om at udgive hos dem".

Og hvornår var det?
"Det er helt tilbage i midt 80´erne. Jeg er vokset op med den fransk-belgiske tegneserietradition, altså Tin Tin, Asterix, Lucky Luke og den slags. Det har præget mig meget i min måde at fortælle på, og frem for alt har Carl Barks' Anders And været en stor inspiration for mig. Så med det i baghovedet var det bare at gå i gang".

Hvordan endte du egentlig med at blive tegneserieskaber?
"Jamen, jeg har altid tegnet, siden jeg var helt lille. Lidt ubevidst tegnede jeg også historier, uden at tænke over, at det var en tegneserie, jeg lavede. Det var helt naturligt for mig – jeg ville fortælle en historie, og fordi jeg ikke kunne skrive endnu, brugte jeg billeder i stedet for ord. Det var først senere, jeg blev klar over, at det var tegnerserier, jeg skabte. Det var også først senere, jeg fik øjnene op for den der opdragende fransk-belgiske stil. Den tog jeg hurtigt til mig, så den ligger i blodet på mig nu".

Nofret er jo en slags kvindelig superhelt. Hvor historisk korrekt er begivenhederne i serien? Og hvor meget frihed har man til at fortolke på fortiden som tegneserieskaber?
"Altså, serien er meget historisk korrekt, men jeg tager mig også friheder, helt klart. Jeg valgte bevidst at Nofret ikke skulle være en historisk person, for så ville jeg føle mig bundet af, at hendes liv skulle have et bestemt forløb, og det gad jeg ikke. Så jeg lod hende i stedet være søster til en historisk person. På den måde fik hun indblik i det, der rent faktisk er sket, og så havde hun samtidig en frihed. Men der er nogle gange, hvor jeg springer lidt i de historiske begivenheder, som f.eks., da Nofret kommer til Kreta. Der har jeg lige skruet tiden 200-300 år tilbage".

Kan du genkende dig selv i lidt af Nofret? Hvad for en kvinde ville hun være, hvis hun levede i dag?
"Jo, jeg kan genkende mig selv specielt i Nofret, men også i de andre figurer i serien. Nofret er ikke sådan en superhelt, der klarer alle ærterne. Der er også ting, der ikke lykkes for hende. Og hun er ikke altid den moralsk gode, men hun har selvfølgelig et hjerte af guld. Hun er jo nok modigere end mig, fordi jeg ville nok ikke turde lave alle de ting, som hun laver. Men jo, jeg kan godt genkende mig selv i både hende og mange af de andre figurer".

Du er jo født og opvokset i Birkerød. Bruger du nogle gange dine erfaringer eller oplevelser fra lokalområdet i dine tegneserier, f.eks. i Nofret?
"Ikke så meget i Nofret. Det er mest Egypten, den handler om. Så skulle det være i Eks Libris. Der kunne jeg godt finde på det, ja".

Altså nogle historier eller episoder?
"Nogle typer mest. Altså, Birkerød var jo i min barndom sådan en rigtig kunstnerby, og det er der stadigvæk lidt tilbage af i dag. Det er jo smadder sjovt. Der er f.eks. kunstnernes julemarked, som har været her i snart 40 år nede på Toftevangskolen. Og så er der jo kunstnerbyen, som er en hel række bygninger, hvor kunstnere i gamle dage kunne leje sig ind billigt, og hvor der var kæmpe atelierer med gode muligheder for at lave skulpturer. Der bor min søster faktisk. Man ville godt sådan fremdrive kunstnerånden i Birkerød. Det var sådan en by, hvor man virkelig skabte det nye kunst i 1970?erne. Og det skaber jo også nogle sjove typer, både kunstnerne i sig selv og alle wannabees?ne. Samtidig var der også den lidt velhavende gruppe, som gerne ville være kunstneriske og have de rigtige politiske meninger. Der er mange sjove ting at hente der. Man kunne f.eks. godt bo i sådan et fint parcelhus og have de fedeste møbler fra Bang og Olufsen, og så samtidig have sådan et Che Guevara/Andy Warholsk billede hængende på væggen. Det var Birkerød i min barndom. Det synes jeg er sjovt, og så kan jeg godt tænke, at det skal vi have med i Eks Libris, også selvom, det er 30 år siden".

Hvordan er det så at deltage i en udstilling i dit eget lokalområde? Betyder det noget særligt?
"Det er da sådan lidt hyggeligt, synes jeg. Det synes jeg helt klart, ja. Men det at udstille er jo lidt en anden boldgade end jeg er vant til. Jeg tænker jo hele tiden i udgivelse. Det skal bare fungere indtil det kommer i trykkemaskinen, og så har jeg ikke så meget fokus på mine originaltegninger længere. Så ryger de bare ned i skuffen. Jeg er heller ikke så god til at passe på dem, må jeg så sige, så når der så kommer en udstilling, bliver jeg sådan lidt obs på det. Men det er også sjovt at være med, og jeg glæder mig til at møde de andre tegnere også".

“Jeg har altid tegnet, siden jeg var helt lille. Lidt ubevidst tegnede jeg også historier, uden at tænke over, at det var en tegneserie, jeg lavede,” fortæller Sussi Bech.

“Jeg har altid tegnet, siden jeg var helt lille. Lidt ubevidst tegnede jeg også historier, uden at tænke over, at det var en tegneserie, jeg lavede,” fortæller Sussi Bech.

Den ægyptiske prinsessse Nofret lever på farao Akhnatons tid, hvor hun kommer ud for en masse dramatiske oplevelser.

Den ægyptiske prinsessse Nofret lever på farao Akhnatons tid, hvor hun kommer ud for en masse dramatiske oplevelser.

Publiceret 16 November 2012 00:00