Op mod hveranden bilist kører for stærkt i Dronninggårdskvarteret. Nu er der flere bump og hævede flader på vej til kvarteret. Foto: Mikkel Svinth Rødgaard

Op mod hveranden bilist kører for stærkt i Dronninggårdskvarteret. Nu er der flere bump og hævede flader på vej til kvarteret. Foto: Mikkel Svinth Rødgaard

Farten skal ned i Dronninggårdskvarteret

Bump og hævede flader skal få billisterne til at sætte farten ned i Dronninggårdskvarteret.

Af
Mikkel Svinth Rødgaard

Trafik Rigtig mange bilister har tunge højrefødder, når de kører i Dronninggårdskvarteret. Beboerne på Dronninggårds Allé, Parcelvej og Vejlesøvej i Holte oplever høj fart og mange biler, og en analyse af områdets trafik, som firmaet Valentin Trafikplanlægning har lavet for Miljø- og Teknikforvaltningen viser, at de har ret.

For eksempel viser analysen, at cirka 8000 biler kører til eller fra området på et gennemsnitligt døgn, og hvad værre er kører mange af dem for stærkt. På den vestlige del af Dronninggårds Allé kører næsten hver anden bilist stærkere end tilladt, viser analysen, og på Parcelvej kører flertallet for eksempel for stærkt. Her er det kun 40 procent af bilisterne, som holder sig inden for hastighedsgrænsen.

Den samlede vurdering er, at der især på Dronninggårds Allé vest for Vejlesø Kanalen og Parcelvej er behov for at dæmpe farten med fysiske foranstaltninger, og derfor har politikerne i Miljø- og Teknikudvalget og senest kommunalbestyrelsen skulle vælge mellem en række forskellige forslag fra Valentin Trafikplanlægning.

Den rette løsning

På rådhuset er de helt enige i, at farten skal ned, men hvordan har vist sig at være en lidt mere indviklet sag.

"Dronninggårds Allé, Dronninggårdsvej, Parcelvej og Vejlesøvej er veje, som hænger sammen på en måde, så trafikdæmpende foranstaltninger på én vej vil have betydning for de tre andre veje," forklarede Court Møller (R), formand for Miljø- og Teknikudvalget problematikken til kommunalbestyrelsesmødet i onsdags.

Her blev de mere tekniske aspekter af forskellen mellem et bump og en hævet flade - og æstetikken og pris af samme - diskuteret grundigt, inden et stort flertal i kommunalbestyrelsen - altså efter en længere teknisk diskussion - besluttede, at der i indeværende år vil blive etableret i alt seks bump på Dronninggårds Allé, Parcelvej og Vejlesøvej samt en hævet flade på broen over Vejlesø Kanalen.

Lokallistens tre medlemmer stemte imod forslaget, fordi de ikke mener, at de trafikale udfordringer på Dronninggårds Allé berettiger investeringer i så mange flere bump og hævede flader.

Publiceret 01 October 2019 08:00